W Międzynarodowym Dniu Walki z Marnowaniem Żywności firma Too Good To Go zainaugurowała akcję „Często dobre dłużej”, mającej na celu ograniczenie marnowania żywności w Polsce. Już wkrótce na produktach firm zaangażowanych w akcję pojawi się specjalne oznaczenie.
29 września przypada Międzynarodowy Dzień Walki z Marnowaniem Żywności. Podczas konferencji inaugurującej akcję „Często dobre dłużej” wyrażano nadzieję, by obchody takiego dnia w Polsce nie były już konieczne. Niestety póki co na to się nie zanosi. Z zaprezentowanych podczas spotkania danych wynika, że marnujemy rocznie ok. 5 mln ton żywności, co oznacza, że przeciętny Kowalski wyrzuca do kosza średnio 153 kg jedzenia.
Jest z czym walczyć, ponad jedna trzecia żywności marnuje się i to na różnych etapach: od produkcji przez transport, przetwórstwo, restauracje, wreszcie nasze domy. Naszą misją jest inspirowanie ludzi do walki z marnowaniem żywności. Dajemy ludziom narzędzie w celu walki z tym zjawiskiem. Tym narzędziem jest nasza aplikacja (dzięki niej można zarezerwować dania z konkretnego lokalu, które danego dnia się nie sprzedały – red.), a także edukacja – mówiła otwierając spotkanie Anna Kurnatowska, Country Manager Too Good To Go.
Nie rozumiemy napisów na opakowaniach
Kurnatowska zwracała uwagę, że wiele produktów ląduje na śmietniku wskutek niezrozumienia napisów na opakowaniach produktów.
Mylimy „najlepiej spożyć przed” z „należy spożyć do”, dla około połowy Polaków nie ma żadnej różnicy między tymi oznaczeniami. Są produkty jak np. wędliny, mięso czy ryby, które trzeba spożyć do wyznaczonej daty, ale są też produkty po tej dacie bezpieczne, jak choćby ryż, cukier czy makaron, które można spokojnie konsumować dłużej. Warto uruchomić zmysły i zdrowy rozsądek. Trudno wytłumaczyć wyrzucenie do kosza ryżu po dacie ważności. Nawet jogurty po tej dacie są dobre – mówiła przedstawicielka Too Good To Go.
Uczestnicząca w konferencji popularna restauratorka Magda Gessler podkreślała, że kupowanie przez Polaków nadmiernej ilości jedzenia ma związek – przede wszystkim wśród osób średniego i starszego pokolenia – z obawami, że żywności może zabraknąć.
Restauratorka podzieliła się radami, dzięki którym zakupiona żywność będzie mogła dłużej przetrwać. Gessler namawiała m.in. do pakowania wędliny w szklane pojemniki, umieszczenia masła w wodzie z solą, by „nie nabrało smaku całej lodówki”, a także by nie umieszczać w lodówce otwartych puszek (ich zawartość najlepiej przelać do słoika).
Uruchom zmysły przed wyrzuceniem jedzenia
Do tego, by w przypadku wątpliwości odnośnie przydatności danego produktu uruchomić zmysły, zachęcał słynny kucharz Michel Moran.
Spójrzmy jak dany produkt wygląda, jak pachnie, jak smakuje i już będziemy wiedzieli, czy nadaje się do jedzenia – mówił Moran.
Juror polskiej edycji „MasterChefa” przekonywał, by np. przygotowując kolację, w pierwszej kolejności wykorzystać produkty z kończącą się datą ważności.
Kulminacją konferencji było podpisanie paktu, którego celem jest m.in. edukacja dotycząca daty ważności. Już wkrótce na opakowaniach produktów firm uczestniczących w akcji pojawi się oznaczenie „Często dobre dłużej”. Pakt podpisali m.in. Federacja Polskich Banków Żywności, Polska Izba Handlowa, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Auchan, Kaufland, Winiary, Danone, Danio, Nestle, czy Frosta.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.