Kaufland walczy z marnowaniem żywności. Wskazuje dobre nawyki zakupowe i przekonuje, że produkt może być dobry po upływie terminu przydatności do spożycia. Jako jedyna sieć handlowa w Polsce wprowadza na swoich produktach specjalne oznaczenie „Często Dobre Dłużej”.
W Polsce co roku wyrzuca się ok. 4,8 mln ton jedzenia, przy czym aż 60 proc. pochodzi z gospodarstw domowych. Często przyczyną jest brak dostatecznej wiedzy – jak wynika z raportu Federacji Polskich Banków Żywności, aż 64 proc. dorosłych Polaków nie wie, co oznaczają etykiety umieszczone na produktach spożywczych. Wielu konsumentów nie potrafi wskazać różnicy pomiędzy datą minimalnej trwałości („najlepiej spożyć przed”) a terminem przydatności do spożycia („należy spożyć do”).
Po pierwsze: edukacja
Co więc zrobić, by zmniejszyć skalę marnowania żywności w Polsce? Edukować. Kaufland zamierza zwiększać wiedzę i świadomość klientów poprzez kampanię „Marnowanie? Nie mam w planie!”. Jako partner kampanii Too Good To Go „Często Dobre Dłużej”, sieć wprowadza specjalne oznaczenie na opakowaniach produktów marek własnych. Piktogramy opatrzone hasłami: „Popatrz, Powąchaj, Posmakuj” mają przypominać konsumentom, że dany produkt może być dobry po upływie terminu przydatności do spożycia. Co więcej, jego świeżość można łatwo sprawdzić za pomocą różnych zmysłów, nie tylko smaku.
Oznaczenia znajdują się już na opakowaniach kaszy bulgur i kuskus marki K-Classic i będą pojawiać się sukcesywnie na kolejnych produktach, w tym makaronach czy płatkach. Kaufland jest pierwszą i jak na razie jedyną siecią handlową w Polsce, która zdecydowała się na taki krok.
Proste nawyki
Jedną z przyczyn marnowania jedzenia jest także brak racjonalnego planowania zakupów. Poprzez kampanię „Marnowanie? Nie mam w planie!” Kaufland chce przekazać klientom proste wskazówki zmieniające codzienne zakupowe nawyki. Za pomocą różnych nośników w sklepach sieć podkreśla, że przemyślana lista zakupów, regularne porządki w lodówce i wykorzystywanie w pierwszej kolejności artykułów, które mamy w swoich domach, to proste patenty na mądre wykorzystywanie jedzenia.
Dobry zwyczaj…nie wyrzucaj.
1 października o godz. 12.00 Kaufland organizuje także live kulinarny z Janem Kuroniem, który pokaże, co można przyrządzić z resztek jedzenia. Słynny kucharz ugotuje danie z produktów, które najczęściej marnujemy w kuchni, tzn. z ziemniaków, pieczywa, warzyw czy wędlin. Aby obejrzeć transmisję, wystarczy wejść na instagramowy profil Kauflandu.
Partnerami kampanii „Marnowanie? Nie mam w planie!” są organizacje pożytku publicznego, którym Kaufland przekazuje nadwyżki żywności, tzn. Federacja Polskich Banków Żywności, Caritas Polska oraz Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.