Klient ponosi opłatę kaucyjną tylko podczas pierwszych zakupów. Potem zaś jedynie wymienia opakowanie na pełne. To kolejny krok sieci w kierunku ograniczenia zużycia plastiku. Jak pokazują badania, w Polsce wciąż tylko 1/4 klientów zwraca uwagę na informację czy butelka nadaje się do zwrotu.
Na półkach hipermarketów i supermarketów Carrefour pojawił się nowy produkt – woda gazowana Jurajska w większym szklanym opakowaniu – idealna na letnie upały. To, co wyróżnia ją na rynku to fakt, że zarówno szklane butelki, jak też skrzynki do ich transportu, są objęte systemem kaucyjnym w sieci Carrefour. Przy pierwszym zakupie klient wnosi kaucję za butelki i skrzynkę, a przy kolejnych zakupach wymienia je na pełne opakowania już bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Głównym celem, który przyświecał Carrefour w zainicjowaniu akcji, jest chęć zaktywizowania Polaków w zakresie działań proekologicznych i selektywnej zbiórki odpadów w celu ich dalszego recyklingu oraz przekonania konsumentów, jak istotna dla ochrony środowiska naturalnego jest gospodarka cyrkularna.
Sieć Carrefour Polska od kilku lat podejmuje konsekwentne działania na rzecz środowiska, a ważnym ich ogniwem jest edukacja naszych klientów w kwestiach środowiskowych. Zachęcamy Polaków do aktywnego ograniczania ilości generowanych odpadów szklanych oraz rozwoju systemu kaucyjnego opakowań zwrotnych, jednocześnie dostarczając im konkretne rozwiązania. Kolejnym naturalnym krokiem w kierunku zero waste jest rozszerzenie gamy opakowań szklanych, które będzie można wymienić – z korzyścią dla środowiska i domowego budżetu – podkreśla Marek Lipka Dyrektor Handlowy i członek Zarządu Carrefour Polska.
Zwrot kaucji bez paragonu
Woda w szklanej butelce zwrotnej to kolejne w tym roku działanie sieci zmierzające do ograniczenia zużycia plastiku. Wcześniej firma Carrefour rozwiązała problem wielu polskich konsumentów, którzy, chcąc odzyskać wpłaconą wcześniej kaucję, musieli okazać paragon zakupu. Od kwietnia klienci hiper- i supermarketów Carrefour Polska mogą już oddawać szklane butelki zwrotne bez konieczności okazania wydruku – wymieniają je na e-bony stanowiące zwrot pełnej kaucji za opakowania. Jak pokazują pierwsze wyniki – klienci zwracają większą uwagę na oznaczenia opakowań i chętniej sięgają po produkty w butelkach zwrotnych. Carrefour Polska jest pierwszą siecią, która wprowadziła takie rozwiązanie.
Inicjatywa Carrefour stanowi element długoterminowego programu “STOP Marnotrawstwu”, w ramach którego sieć od 2013 roku realizuje w Polsce działania przeciwdziałające wszelkim formom marnowania zasobów naszej planety oraz aktywnie zachęca do włączania się w nie swoich klientów i partnerów biznesowych. Nasze działania na tym polu zostały dostrzeżone i wyróżnione w Raporcie Dobrych Praktyk FOB za rok 2019, co dodatkowo motywuje nas do podejmowania kolejnych inicjatyw w tym zakresie – dodaje Marek Lipka.
Według danych Deloitte obecnie jedynie w 10 europejskich krajach funkcjonuje uregulowany prawnie system kaucyjny, a z systemu korzysta nieco ponad 133 mln mieszkańców. Średni poziom zwrotu w tych krajach wynosi ok. 91% wszystkich opakowań włączonych do systemu. W Polsce nadal brakuje ścisłego uregulowania kwestii opakowań kaucyjnych. Dyrektywa Komisji Europejskiej z dnia 30 maja 2018 roku w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych wyznacza jednak ambitne cele do osiągnięcia w najbliższych latach w zakresie odzysku surowców. Dla przykładu poziom recyklingu odpadów opakowaniowych szklanych ma wynieść 75% do 2030 roku.
Jak pokazuje raport Ministerstwa Środowiska z listopada 2019 roku, zaledwie 1/4 Polaków przy zakupie napojów w szklanych opakowaniach zwraca uwagę na informację czy butelka nadaje się do zwrotu. Edukacja w tym zakresie jest więc kluczowa.
Carrefour ponad dekadę temu był prekursorem eko-praktyk na rynku handlowym w Polsce, wprowadzając do swoich sklepów torby ze skrobi, w stu procentach biodegradowalne i wykonane z surowców odnawialnych. Obecnie klienci sieci mogą także dokonywać zakupu produktów na wagę do własnych opakowań we wszystkich hiper- i supermarketach w Polsce, a w wybranych sklepach Carrefour BIO – nabyć szampony czy płyny do kąpieli, uzupełniając własne opakowania wielorazowe w refillomatach. Carrefour sukcesywnie zmniejsza również masę butelek i opakowań produktów marek własnych. W ramach całej marki własnej sieć zużyła w 2020 roku o 15 ton mniej plastiku, tym samym chroniąc środowisko naturalne i realizując politykę opakowaniową Carrefour.
O Carrefour Polska
Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci ponad 40 stacji paliw. Polityka biznesu odpowiedzialnego społecznie Grupy Carrefour opiera się na trzech filarach: zwalczanie wszelkich form marnotrawstwa, ochrona bioróżnorodności oraz wsparcie dla partnerów firmy.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.