2,5 tys. zł – tyle pieniędzy marnuje co roku czteroosobowa polska rodzina. Na co? Na jedzenie wyrzucane do kosza. Zapobieganie marnowaniu żywności Lidl uczynił jednym z filarów swojej strategii CSR. Sieć sprzedaje produkty ze zbliżającą się datą przydatności do spożycia nawet 70 proc., promuje nieperfekcyjne warzywa, uczestniczy w zbiórkach żywności.
Polska znajduje się w niechlubnej czołówce państw europejskich pod względem marnowania żywności. Rocznie wyrzucamy jej blisko 5 mln ton. Wbrew obiegowej opinii, za większą część tego marnotrawstwa odpowiadają gospodarstwa domowe, a nie przemysł spożywczy. Sieci handlowe coraz częściej biorą jednak na siebie odpowiedzialność i zapobieganie wyrzucaniu żywności wpisują w zakres działań CSR.
Działanie i edukacja
W ramach działań mających na celu niwelowanie marnowania żywności, Lidl Polska uruchomił program „Kupuję, nie marnuję”. Akcja ta polega na sprzedaży przecenionych nawet do 70 proc, ale wciąż pełnowartościowych produktów, ze zbliżającym się końcem terminu przydatności do spożycia.
Skala marnowania żywności na świecie, ale także w Polsce jest ogromna. Zazwyczaj jej powody są prozaiczne i w dużej mierze wynikają z niewiedzy lub braku świadomości. Chcemy wykorzystać naszą siłę i możliwość dotarcia do dużej grupy konsumentów, aby inspirować ich do takich zachowań, które przyczynią się do minimalizowania zjawiska marnowania żywności. Raz do roku we wszystkich swoich sklepach przeprowadzamy kampanię zachęcającą klientów do racjonalnego gospodarowania żywnością. Wspieramy również naszych partnerów, np. Federację Polskich Banków Żywności w prowadzeniu programów edukacyjnych dla młodzieży na ten temat – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.

Sieć, we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności, prowadzi też program edukacyjny dla szkół „EkoMisja. Nie marnuję!”. W jego ramach treści edukacyjne trafiły już do 35 tys. uczniów z 205 szkół, zlokalizowanych w 12 województwach w Polsce. Dwa razy do roku Lidl Polska organizuje z Federacją Polskich Banków Żywności i Caritas Polska zbiórki żywności w swoich sklepach, przekazując każdorazowo kilkadziesiąt ton artykułów na rzecz najbardziej potrzebujących. Jak czytamy w raporcie CSR, od 1 marca 2020 roku do 28 lutego 2021 roku Lidl przekazał Caritasowi prawie 104 kg towarów, z czego ponad 81 kg stanowiła żywność. Do jednych z aktualnie podejmowanych działań należy najnowsza akcja „Sztuka niemarnowania”. W ramach kampanii sieć Lidl Polska opowiada, jakie kroki podjęła wspólnie ze swoimi partnerami oraz co jeszcze da się zrobić, aby nie marnować żywności.
Na ratunek krzywym warzywom
Sieć jest także prekursorem w promowaniu nieperfekcyjnych warzyw i owoców. Firma pomogła rolnikowi, którego plony okazały się niedoskonałe, wykupując od niego „krzywe buraki”. Akcja została powtórzona – w jej kolejnej odsłonie sieć wspólnie ze swoim dostawcą wprowadziła do sprzedaży ketchup z krzywych buraków. W asortymencie Lidl Polska pojawiły się również niewymiarowe jabłka oraz ziemniaki, które obrodziły w nadmiarze.
W raporcie CSR Lidl zapewnia, że marnowaniu żywności przeciwdziała także na poziomie samych sklepów. We wszystkich lokalach stosuje zasady wykładania żywności według terminu jej przydatności do spożycia oraz systemową kontrolę dat przydatności. Daty te są ustalane indywidualnie dla każdego artykułu – dzięki temu firma jest w stanie odpowiednio wcześnie poddać konkretne artykuły przecenie.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.