Mija miesiąc od podpisania przez ministrów edukacji i nauki, a także klimatu i środowiska, listu intencyjnego w sprawie współpracy na rzecz edukacji ekologicznej i klimatycznej w polskich szkołach. Kiedy można spodziewać się pierwszych lekcji dotyczących tych zagadnień? Próbowaliśmy się tego dowiedzieć od Ministerstwa Edukacji i Nauki.
17 sierpnia br. minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek oraz minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka podpisali list intencyjny, dotyczący współpracy na rzecz edukacji ekologicznej i klimatycznej w polskich szkołach.
Wiodącym celem wprowadzenia edukacji ekologicznej i klimatycznej ma być pogłębienie wiedzy wśród uczniów na temat ochrony środowiska i ochrony klimatu.
Współpraca resortów zakłada, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska będzie przedstawiać propozycje merytoryczne. Z kolei resort edukacji i nauki przekaże je nauczycielom, oddając do ich dyspozycji schematy pedagogiczne, które będą do wykorzystania w trakcie godzin wychowawczych.
Kiedy można spodziewać się pierwszych lekcji dotyczących powyższych zagadnień? Z tym pytaniem redakcja Ekobiznes zwróciła się do Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Konkretna odpowiedź nie pada, natomiast rzeczniczka resortu podkreśla, że edukacja ekologiczna i klimatyczne „jest niezwykle ważna dla resortu edukacji i nauki, o czym świadczy umieszczenie w Podstawowych kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 priorytetu – wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach”.
„Edukacja ekologiczna jest już wprowadzona”
Jednocześnie trzeba podkreślić, że obecnie zagadnienia z zakresu edukacji ekologicznej – zgodnie z celami kształcenia i treściami nauczania ustalonymi w podstawach programowych – realizowane są na wszystkich etapach edukacyjnych, z wychowaniem przedszkolnym włącznie. Wymagania określone w podstawach programowych Ministerstwo Edukacji i Nauki uznaje za kompleksowe i aktualne oraz umożliwiające nauczycielom poruszanie ważkich tematów z obszaru edukacji klimatycznej, w tym przekazywanie aktualnej wiedzy nt. zmian klimatycznych, różnorodności biologicznej, globalnego ocieplenia etc. – informuje Anna Ostrowska, rzeczniczka Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Powyższe oznacza, że edukacja klimatyczna jest już wprowadzona w szkołach. Należy również pamiętać, że treści nauczania z podstawy programowej nauczyciele rozwijają i doprecyzowują w swoich programach nauczania. Prawem każdego nauczyciela jest też dokonanie swobodnego wyboru metod nauczania i pomocy dydaktycznych odpowiadających jego koncepcji dydaktycznej – dodaje.
Ostrowska podkreśla również, że podpisanie listu intencyjnego jest rezultatem aktywnie rozwijającej się od dwóch lat współpracy resortów edukacji i nauki, a także klimatu i środowiska.
W ramach dwustronnych kontaktów wspólnie opracowano nowe materiały zawierające scenariusze lekcji, zaktualizowano materiały edukacyjne umieszczone na platformie Ośrodka Rozwoju Edukacji, przygotowano webinaria dla nauczycieli pn. „Lekcje z klimatem” – wylicza rzeczniczka resortu edukacji i nauki.
Ostrowska wskazuje również zakończenie prac nad czteroma pakietami edukacyjnymi, składającymi się ze scenariuszy lekcyjnych oraz materiału wspomagającego dla nauczycieli.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.