Żabka kontynuuje działania w zakresie zrównoważonego rozwoju, podejmując kolejne kroki promujące recykling jako jeden ze sposobów na ograniczenie produkcji pierwotnego plastiku. Rok po wprowadzeniu do oferty sieci wody marki własnej Od Nowa w butelce z materiałów pochodzących w 100 proc. z recyklingu, produkowanej z użyciem odnawialnych źródeł energii o znacznie niższym śladzie węglowym, w Poznaniu przy ul. Szyperskiej 23 został odsłonięty specjalny mural. Przedstawia ilustrację wody mineralnej Od Nowa zaprojektowaną przez lokalnego artystę oraz hasła zachęcające do odnowy organizmu i środowiska, które sieć chce zaszczepić wśród swoich klientów. Mural jest pomalowany farbami oczyszczającymi powietrze ze smogu, a po zmroku podświetlony jest energią z paneli fotowoltaicznych.
Mural marki Od Nowa w Poznaniu to przykład zastosowania w przestrzeni miejskiej nowoczesnego rozwiązania, które czyni ją piękniejszą, a zarazem – co szczególnie ważne – ma pozytywny wpływ na środowisko i jakość życia mieszkańców miasta. Każdy metr kwadratowy wymalowany ekologiczną farbą jest jak jedno drzewo, które redukuje ilość tlenków azotu w powietrzu nawet o ok. 0,44 g w ciągu jednego dnia – mówi Rafał Rudzki, Dyrektor ds. ESG w Żabka Polska.
Mural został wykonany metodą ręcznego malowania przez zespół artystów, z wykorzystaniem wyłącznie ekologicznych farb antysmogowych z technologią fotokatalityczną. Farby te oczyszczają powietrze z toksycznych tlenków azotu (NOx). Jeden metr kwadratowy ściany pomalowany farbą fotokatalityczną redukuje ilość tlenków azotu do 0,44 g w ciągu jednego dnia, czyli o tyle, co jedno dojrzałe drzewo. Mural Od Nowa ma 207 m2 i jak podaje sieć Żabka jego skuteczność oczyszczania powietrza równa jest działaniu 207 drzew. Jest to niezwykle ważne, gdyż znajduje się on na budynku w zabudowanym terenie, gdzie nie ma wielu drzew, a ruch samochodowy jest bardzo duży.
Żabka zdecydowała się także na uatrakcyjnienie ekspozycji muralu poprzez podświetlenie go po zmroku energią odnawialną z paneli fotowoltaicznych. W ciągu dnia energia słoneczna gromadzona jest w akumulatorach, a następnie nocą oddawana jest na potrzeby zasilania oświetlenia. To pierwsza tego typu realizacja w Polsce.
W lipcu 2020 r. Żabka, jako pierwsza sieć handlowa w Polsce, wprowadziła do swojej oferty wodę marki własnej o pojemności 0,5 l, której butelka i etykieta są wykonane z materiału pochodzącego w 100% z recyklingu (rPET). Gwarancją tego, że butelka wody Od Nowa nie tworzy kolejnego pierwotnego plastiku i nie generuje kolejnych śmieci, jest specjalny znak i hasło na butelce. Woda Od Nowa pochodzi ze źródła „Anna” w uzdrowisku Muszyna w woj. małopolskim. Charakteryzuje się neutralnym, orzeźwiającym smakiem i jest bogata w naturalne minerały. Klienci mają do wyboru dwa warianty: niegazowaną i lekko gazowaną.
O Żabce
Żabka Polska Sp. z o.o. jest właścicielem największej w Polsce sieci sklepów typu convenience liczącej ponad 7300 placówek prowadzonych przez ponad 6000 franczyzobiorców pod marką Żabka. Na przestrzeni dwudziestu lat działalności na polskim rynku, Spółka zdobyła pozycję lidera segmentu sprzedaży convenience. Sklepy Żabka są odwiedzane codziennie przez ponad 2,5 miliona klientów, a 12 milionów konsumentów mieszka nie dalej, niż 300 m od najbliższej Żabki.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.