Wieprzowina przyjazna klimatowi – tak swoje produkty reklamuje firma Danish Crown. W odpowiedzi Greenpeace nazywa ją klimatycznym ściemniaczem i zarzuca greenwashing. Zdaniem aktywistów, produkcja wyrobów mięsnych w fabrykach mięsnego giganta nie jest wcale tak ekologiczna, jak sugerują hasła reklamowe.
Danish Crown to największy eksporter wieprzowiny na świecie i największy jej producent w Unii Europejskiej. Swoje wyroby reklamuje hasłem „wieprzowina bardziej przyjazna dla klimatu niż myślisz”, zapewniając, że jej produkcja pozostawia o 25 proc. mniejszy ślad węglowy niż w 2005 roku. Zdaniem Greenpeace obliczenia korporacji nie uwzględniają wszystkich emisji w ramach strategii od pola do stołu.
Chodzi m.in. o emisje będące skutkiem wylesiania i innych zniszczeń ekosystemów. Powstają one, gdy ziemia jest wykorzystywana do uprawy paszy dla świń. Zdaniem Greenpeace, duński producent ponosi odpowiedzialność m.in. za rekordowe wylesianie w Ameryce Południowej. W jaki sposób? Poprzez permanentne poszerzanie powierzchni pól, na których uprawiana jest soja, kosztem Puszczy Amazońskiej.

W tej sprawie organizacja złożyła już skargę do duńskiego UOKiKu. W środę 22 września, w duńskim porcie Aarhus, aktywiści Greenpeace zablokowali fabrykę paszy dla zwierząt należącą do Danish Crown. Do portu tego przywożona jest soja, która w fabryce przerabiana jest na paszę transportowaną w inne regiony kraju. Aktywiści przykuli się do barykad z pni drzew pomalowanych tak, by wyglądem przypominały salami, blokując w ten sposób transport ciężarówek wyładowanych soją. Gigantyczne barykady salami miał symbolizować związek między masową produkcją mięsa w Danish Crown a niszczeniem lasów i innych ekosystemów Ameryki Południowej.
Danish Crown podsyca kryzys klimatyczny masową produkcją mięsa, która wymaga ogromnych obszarów ziemi do uprawy paszy dla zwierząt. Wprowadzające w błąd reklamy nie powiedzą odbiorcy, że Danish Crown jest jedną z głównych firm odpowiedzialnych za masowy import pasz sojowych do Danii, który jest powiązany z niszczeniem lasów w Ameryce Południowej. Dania musi produkować mniej mięsa, aby uniknąć katastrofy klimatycznej – mówi Kristine Clement, Greenpeace Denmark.
Danish Crown: firma przygląda się sprawie
Uczestnicy protestu rozwinęli też gigantyczny baner na elewacji fabryki pasz. Napisy wykonano w języku duńskim i polskim. Budzącą kontrowersje kampanię reklamową Danish Crown ma zamiar wprowadzić wkrótce także w innych niż Dania krajach. Jest wśród nich Polska, w której duński koncern jest właścicielem firmy Sokołów. W rozmowie z portalem Børsen Bæredygtig przedstawicielka Danish Crown stwierdziła, że strategia reklamowa koncernu oparta jest na „tym, jak jego rolnicy pracują na polach”, i nadal będzie na tym bazować. Potwierdziła, że Danish Crown przygląda się sprawie i podkreśliła, że najważniejszym jego celem jest jasne przesłanie dla konsumentów.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.