Klienci nie chcą zapłacić więcej za produkt przyjazny środowisku. Ale jeśli mają ma wybór i mogą kupić produkt w opakowaniu pochodzącym z recyklingu, albo produkt, który nie ma takiego opakowania, to wybierze ten pierwszy. To niektóre wnioski z panelu „Jaki jest wpływ wyzwań klimatycznych i świadomości ekologicznej na decyzje biznesowe”. Odbył się on w ramach 6. edycji Kongresu 590 w Warszawie.
Tegoroczna edycja wydarzenia odbyła się pod hasłem „Nowe możliwości”. Skupiono się na siedmiu obszarach tematycznych: nowe państwo, nowe sektory, demografia, zdrowie, nauka wraz z sektorem badań i rozwoju oraz nowy obraz Polski.
Jednym z wydarzeń kongresu był panel „Jaki jest wpływ wyzwań klimatycznych i świadomości ekologicznej na decyzje biznesowe”. Wzięli w nim udział: Anna Grabowska, wiceprezeska Zarządu ds. Strategii Konsumenckich Żabka Polska, Ilona Wołyniec, dyrektor Pionu Relacji z Klientami Strategicznymi i Finansowania w PKO BP, Marcin Żółtek, wiceprezes TFI PZU i Radosław Żydok, dyrektor Departamentu Analiz Regulacyjnych i Strategicznych KGHM Polska Miedź S.A.
Model biznesowy oderwany od ochrony środowiska stanie się ryzykowny
Jednym z wątków poruszonych podczas panelu była świadomość ekologiczna klientów firm i instytucji.
Marcin Żółtek podkreślał, że skala działalności Grupy PZU nakłada na nią obowiązek edukacji klientów.
Musi od nas wypływać informacja, że zielone inwestowanie jest niezwykle ważne i to jest to na co warto zwracać uwagę – tłumaczył Żółtek.
Uczestnik panelu zwrócił uwagę, że unijne regulacje dotyczące ochrony środowiska mają na celu m.in. uświadomienie tego, że „ukryte koszty związane są z prowadzeniem działalności w sposób nieodpowiedzialny”.
Jeśli spółka X zajmuje się produkcją czegoś i wylewa ścieki do wody, to potencjalnie musi liczyć się z karami i to tak wysokimi, że jej model biznesowy będzie musiał ulec zmianie. I my musimy uwzględnić w naszych analizach, że co prawda spółka ta ma obecnie świetne wyniki, daje znakomitą stopę zwrotu, to na dłuższą metę ten model biznesowy jest nie do utrzymania i mamy do czynienia z potencjalnie bardzo ryzykowną inwestycją – wyjaśniał Marcin Żółtek.
Młode pokolenie bardziej świadome
Wiceprezeska Zarządu ds. Strategii Konsumenckich Żabka Polska podkreślała z kolei, że dostrzega, że świadomość ekologiczna wśród klientów rośnie. Choć w różnym tempie i w różnych grupach wiekowych (bardziej świadome jest pod tym względem młode pokolenie).
Klienci nie chcą zapłacić więcej za produkt, który jest przyjazny środowisku, natomiast jeśli są skonfrontowani z wyborem i mogą kupić produkt w opakowaniu pochodzącym z recyklingu, albo produkt, który nie ma takiego opakowania, to – w przypadku braku innych kryteriów, jak np. cena – wybierają opakowanie z recyklingu – mówiła Anna Grabowska.
Jako Żabka bierzemy odpowiedzialność nie tylko za dostarczanie produktów i usług, ale też za element edukacyjny końcowego konsumenta – dodała.
Zobacz także: Salesforce osiągnął zerową emisję w całym łańcuchu wartości
ESG będą istotne w procesie kredytowym
Jako przykład tego rodzaju działań Grabowska wskazała wycofanie reklamówek plastikowych, które miało na celu wywołanie refleksji wśród klientów, że należy dbać o środowisko.
Poinformowaliśmy naszych klientów, że element ESG (environmental, socialand corporate governance – red.) jest istotnym elementem procesu kredytowego i jest brany pod uwagę przy wyznaczaniu ratingu i dostępności do dofinansowania – mówiła z kolei Ilona Wołyniec, dyrektor Pionu Relacji z Klientami Strategicznymi i Finansowania w PKO BP.
Dotyczy to naszych największych klientów o przychodach grup kapitałowych – miliard plus. Powinni oni być świadomi (ekologicznie) – dodała.
Ilona Wołyniec podkreśliła, że uświadamianie klientom istotności elementu ESG w procesie kredytowym, znacząco wpływa – w sposób długoterminowy – na podejmowane przez nich działania.
Więcej: Ekspert Colliers radzi: warto inwestować w zwiększenie efektywności energetycznej budynków
To są firmy, które myślą w dłuższej perspektywie. Nie chodzi o finansowanie na rok, a 10-15 lat. Muszą sobie zatem zdawać sprawę, że jeśli nie będą obniżać emisji, nie będą działać w sposób bardziej ekologiczny, to ograniczy się im sposób dofinansowania – wyjaśniała przedstawicielka PKO BP.
Polacy nie mają świadomości kosztów ochrony klimatu?
Z kolei Dyrektor Departamentu Analiz Regulacyjnych i Strategicznych KGHM Polska Miedź S.A. podkreślał, że „mamy bardzo różny poziom świadomości ekologicznej, jak i regulacji, które się często z niej biorą”.
Trzeba jasno sobie powiedzieć, że Unia Europejska jest dzisiaj liderem, jest awangardą walki ze zmianami klimatu i regulacje, które mają pomóc w osiągnięciu celów klimatycznych są w UE najbardziej zaawansowane – mówił Radosław Żydok.
Stworzyliśmy w UE elitarny klub, ale Polacy nie widzą kosztów, nie wiedzą, ile kosztują działania związane z ochroną klimatu. Może odczują je podczas nadchodzącej zimy, gdy zobaczą rachunki za prąd – dodał.
Fot. Żabka Polska
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.