Polacy coraz chętniej rezygnują z mięsa, ale nie…z jego smaku. Jak pokazują obserwacje Nestlé, po roślinne zamienniki mięsa sięgają zwłaszcza osoby przywiązane do tradycyjnej polskiej kuchni, a jednocześnie zainteresowane dobrostanem zwierząt i ochroną środowiska.
Końca dobiega Veganuary, czyli doroczne święto diety bezmięsnej. Nazwa ta, stanowiąca połączenie słów „vegan” i „January” po raz pierwszy pojawiła się w Wielkiej Brytanii w 2014 roku. Od tego czasu idea bezmięsnego stycznia zdobyła uznanie na całym świecie, także w Polsce. Jak twierdzi Nestlé, Polacy zwracają się jednak ku jarskiej diecie nie tylko w pierwszym miesiącu roku. Mięsa nie spożywa już milion Polaków, jeszcze większy jest odsetek osób ograniczających je w swojej diecie. Do tzw. fleksitarian należy co piąty dorosły.
Rynek zamienników mięsa rozwija się bardzo dynamicznie. Z naszych prognoz wynika, że w 2022 r. jego wartość może się nawet podwoić – mówi Bartosz Dmowski, menedżer ds. rozwoju marki Garden Gourmet na rynek Europy Środkowo-Wschodniej – Rosnąca popularność żywności roślinnej wśród konsumentów najczęściej powodowana jest troską o zdrowie i dobre samopoczucie, co dodatkowo wzmogła pandemia. Motywacją do ograniczenia mięsa w jadłospisie jest również dbałość o środowisko i wzgląd na niższy ślad węglowy żywności roślinnej. Trzecim najczęściej wskazywanym powodem do zmiany diety – szczególnie przez osoby młodsze – jest dobrostan zwierząt i etyka ich hodowli.
Sznycel nie tylko dla wegan
Kim dokładniej są konsumenci wybierający roślinne alternatywy mięsa? Z obserwacji Nestlé wynika, że są to przede wszystkim osoby w wieku 25-45 lat, aktywne i zainteresowane poznawaniem świata.
Wiemy też, że choć nasi konsumenci są otwarci na nowe doznania kulinarne, bardzo często mają sentyment do potraw z rodzinnego domu i nie chcą rezygnować z ich smaku gdy ograniczają mięso w diecie – dodaje Bartosz Dmowski.
Odpowiadając na te potrzeby, tylko w styczniu firma Nestlé wprowadził na rynek trzy roślinne nowości. W ofercie marki Garden Gourmet pojawiły się: sznycel, grillowany filet i nuggetsy. Ich skład bazuje m.in. na białku sojowym, a smak i konsystencja odzwierciedlają te znane z mięsa – dzięki wykorzystaniu kompozycji roślinnych składników oraz ziół i przypraw. Wszystkie produkty charakteryzuje symbol Nutri-Score o najwyższym poziomie A. Oznacza się nim produkty o wysokiej wartości odżywczej, zalecane do częstego spożywania.
Przeczytaj także: Po roślinne zamienniki mięsa sięgają nie tylko weganie
Wegańskie Nuggetsy to nowość adresowana zarówno do dorosłych, jak i dzieci. Można je przyrządzać i spożywać na wiele sposobów: jako przekąski, jak również składnik sałatek czy tortilli. Kolejna nowość – Grillowany Filet – to pierwsze tego typu rozwiązanie na polskim rynku: unikatowy roślinny odpowiednik grillowanej piersi kurczaka. Z kolei Wegański Sznycel, trzecia z nowości Garden Gourmet, ma chrupiącą panierkę i jest idealny zarówno jako składnik kanapek, jak i alternatywa obiadowego kotleta.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.