Wodorowych inwestycji Orlenu ciąg dalszy. Do 2030 koncern zamierza zbudować w Polsce 50 stacji tankowania wodoru. Na początek powstaną trzy: w Poznaniu, Katowicach i we Włocławku. Stacje tankowania wodoru będą przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem.
W maju tego roku Orlen, jako jedyny polski podmiot, otrzymał gwarancję pomocy finansowej w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Jego celem jest finansowanie wysoko wydajnej, zrównoważonej infrastruktury transportowej, cyfrowej oraz energetycznej.
W IV turze konkursu CEF 2019 Transport Blending uznanie zdobył projekt „Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland”. Zakłada on stworzenie dwóch stacjonarnych i jednej mobilnej stacji tankowania wodoru w Polsce. Na realizację tego przedsięwzięcia PKN ORLEN otrzymał 2 mln euro dofinansowania. Dotacja jest bezzwrotna.
Polskie huby wodorowe
Plany są ambitne. Do 2030 roku koncern planuje budowę ponad 50 stacji tankowania wodoru w całej Polsce.
Jesteśmy nowoczesnym koncernem, wpisującym się w globalny trend rozwoju innowacyjnych, a przy tym ekologicznych technologii, które wytyczają nam drogę do zrównoważonego biznesu. Jedną z nich jest
technologia wodorowa. To przyszłość motoryzacji. Intensyfikujemy prace nad jej rozwojem, ponieważ chcemy zajmować silną pozycję konkurencyjną w tym perspektywicznym segmencie. W Trzebini, Włocławku, a następnie w Płocku powstaną huby wodorowe. Równolegle podejmujemy współpracę z samorządami i miejskimi spółkami
komunikacyjnymi – potencjalnymi odbiorcami wodoru – mówi Daniel Obajtek, Prezes
Zarządu PKN Orlen.
Więcej: PKN Orlen buduje Mazowiecką Dolinę Wodorową
Pierwsze ogólnodostępne, całodobowe stacje PKN ORLEN, na których można będzie zatankować wodór, zostaną zbudowane w Poznaniu i Katowicach. We Włocławku powstanie natomiast stacja modułowa. Będą one przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem – zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu. Planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi. Stacje tankowania wodoru powstaną już wkrótce. Orlen twierdzi, że prace budowlane rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku.
Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwala na przejechanie ok. 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi z kolei ok. 5 kg wodoru,
co umożliwia pokonanie blisko 600 km.
Przeczytaj także: Ekologia – czym się zajmuje i co to jest?
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.