Radom kupi autobusy elektryczne. Zakup sześciu pojazdów wesprze finansowo Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) kwotą 12,6 mln zł dotacji oraz 5,2 mln zł niskooprocentowanej pożyczki.
Radomskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji będzie mogło kupić autobusy elektryczne dzięki środkom z programu priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod nazwą „Zielony Transport Publiczny”.
Ekologiczny i ekonomiczny transport publiczny to warunek zrównoważonego rozwoju polskich miast. Służą mu rządowe programy wsparcia, takie jak „Zielony Transport Publiczny”. Bez systemowych rozwiązań dużo trudniejsze byłoby upowszechnienie dostępu do zeroemisyjnego transportu, zwłaszcza w średnich i małych miastach. Cieszę, że samorządy, a przede wszystkim lokalni parlamentarzyści wspierają starania Radomia w kierunku modernizacji floty autobusowej z pożytkiem dla środowiska, zdrowia i komfortu życia mieszkańców – podkreśla Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, cytowany w komunikacie wydanym przez NFOŚiGW.
Wystarczy wspomnieć, że realizacja projektu już w 2024 roku zapewni efekty ekologiczne m.in. w postaci zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery o ponad 198 ton/rok oraz ograniczenia emisji tlenków azotu o około 1,6 ton/rok – dodaje.
Przeczytaj także: Czym jest elektromobilność?
38 miejsc siedzących i 130 stojących
Radom zakupi 6 osiemnastometrowych autobusów elektrycznych, które przeznaczone będą do obsługi transportu zbiorowego w mieście. Pojazdy wyposażone będą w silniki trakcyjne – centralne lub silniki w osiach, o łącznej mocy min. 240 kW, zasilane bateriami trakcyjnymi min. 150 kW/h.
Liczba miejsc siedzących, którą zaoferuje każdy z autobusów, wyniesie 38, zaś miejsc stojących będzie ok. 130. Autobusy elektryczne będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Planowany roczny przebieg każdego zakupionego autobusu to minimum 25 tys. km.
Będą szkolenia
W ramach przedsięwzięcia planowana jest budowa stacji szybkiego ładowania pantografowego wraz z niezbędną infrastrukturą. Planowany jest także zakup trzech mobilnych dwuwyjściowych stacji ładowania zajezdniowego, które zapewnią w sumie sześć punktów ładowania. W ramach projektu zaplanowano także przeprowadzenie szkolenia z obsługi pojazdów dla 24 kierowców i 15 pracowników zaplecza technicznego.
Całkowity koszt projektu wyniesie ok. 22 mln zł, a jego realizacja potrwa do września 2023 r.
Zobacz też: Rzeszów kupi autobusy elektryczne
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.