Zanieczyszczenie plastikiem rośnie, a tylko 9 proc. tworzyw sztucznych trafia do recyklingu. Jednocześnie, działaniami na rzecz środowiska zainteresowanych jest coraz więcej osób, zwłaszcza młodych, które angażują się w szereg inicjatyw ekologicznych. Jedną z nich jest program Mniej Plastiku realizowany w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii i wspierany przez Lidl Polska. Dzięki programowi młodzi ludzie uczą się jak praktycznie walczyć z problemem plastiku w codziennym życiu.
• Dziesiątki młodych ludzi w Polsce co roku aktywnie angażuje się w podnoszenie świadomości ekologicznej w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii.
• Biznes może realnie rozwiązywać problemy związane z nadmiarem plastiku zarówno poprzez akcje CSR, jak i wprowadzanie ekologicznych rozwiązań do oferty.
• Ruszył program Mniej Plastiku realizowany przez Fundację Zwolnieni z Teorii i Lidl Polska. Jego celem jest wspieranie młodych ludzi w działaniach na rzecz redukcji lub recyklingu plastiku.
Według badania preferencji konsumenckich GfK ochrona środowiska jest ważna dla 61 proc. Polaków. Już 3 na 4 gospodarstwa domowe oszczędzają energię i wodę oraz segregują odpady. Ekologia nie jest już trendem, którym interesują się jedynie działacze społeczni. Życie w sposób, który nie szkodzi środowisku, to nowa normalność. Zwłaszcza młode osoby, które urodziły się w czasie, gdy skutki zmian klimatycznych były już widoczne, uznają segregację śmieci czy minimalizację zużycia plastiku za integralną część codzienności. Potwierdzają to również organizatorzy olimpiady Zwolnionych z Teorii, którzy obserwują, że z roku na rok zwiększa się ilość młodych działających na rzecz ekologii.
Ekologia to trzeci najpopularniejszy temat projektów. Tylko w tej edycji zajmuje się nim aż 325 zespołów. Te wybory odzwierciedlają zainteresowania młodych ludzi i są swoistym głosem pokolenia, który wskazuje, co jest dla nich najważniejsze i wymaga ulepszenia. Ukazuje to powszechne obawy młodego pokolenia o postępujące zmiany klimatu. Głosy młodych ludzi w Zwolnionych z Teorii są jednocześnie niezwykle odpowiedzialne i profesjonalne. Wszystkie działania projektowe prowadzone są z pasją i doprowadzają do realnych zmian. Przewidujemy, że trend wzrastającej świadomości i aktywności młodzieży w najbliższych latach będzie tylko wzrastał — mówi Emir Chahed z Fundacji Zwolnieni z Teorii.
Mniej plastiku – to się opłaca i planecie i ludziom
W lutym ruszyła druga edycja programu Mniej Plastiku, którego inicjatorem jest Lidl Polska. Młodzież uczestnicząca w programie realizuje projekty społeczne na rzecz redukcji lub recyklingu plastiku zgodnie ze strategią REset Plastic Grupy Schwarz (właściciela sklepów sieci Lidl i Kaufland). Strategia REset Plastic obejmuje pięć obszarów działania: od redukowania i projektowania przez recykling i niwelowanie wykorzystania plastiku po innowację i edukację.

W drugiej edycji programu Mniej Plastiku projekt społeczny realizuje 21 zespołów z całej Polski, w których działa prawie 100 uczestników. Wśród nich jest m.in. Earth Day Everyday z Elbląga. Zespół ten realizuje prelekcje o ekologii dla ponad pół tysiąca uczniów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Młode aktywistki prowadzą także badania ankietowe dotyczące tego, jak istotna jest ekologia wśród ich rówieśników, organizują wywiady z ekologami, a na marzec planują sprzątanie pobliskiego lasu.
W trakcie warsztatów dogłębnie poruszamy problem jednorazowego plastiku, jednego z największych wyzwań, z którymi mierzą się współcześnie naukowcy i ekolodzy. Tłumaczymy swoim rówieśnikom, że wyprodukowanie plastikowej butelki na wodę kosztuje nas dodatkowe 5 litrów wody zużywanej w trakcie produkcji. Zachęcamy też do korzystania z tego co mamy i ograniczania zużywania jednorazowego plastiku np. reklamówek podczas zakupów. To się opłaca nie tylko planecie, ale też nam — mówi Mirella Kłosińska, liderka elbląskiego zespołu.
Młodzież zaangażowana i ekocentryczna
Młodzież, która realizuje projekty w ramach Zwolnionych z Teorii na temat redukcji lub recyklingu plastiku, będzie mogła skorzystać z trzech warsztatów, które pomogą im lepiej przygotować się do działania. Pierwszy z nich, przeprowadzony przez specjalistów z Lidl Polska, będzie dotyczył obiegu zamkniętego i redukcji plastiku w życiu codziennym. Pozostałe dwa wyposażą młodych w kompetencje do działań z mediami i w internecie. Jeden z nich poprowadzi influencerka Daria Rogowska, która aktywnie działa na rzecz podnoszenia świadomości ekologicznej.
W 1950 roku wyprodukowano 1,5 mld ton plastiku, a w 2015 roku już 332 mld ton. To ogromny skok! Plastik jest powszechnie stosowany w wielu obszarach, dlatego trzeba wykorzystywać też ten, który już mamy. Działać musimy my sami, ale też instytucje i przedsiębiorstwa. Taką inicjatywą jest program Mniej Plastiku, który zwraca uwagę na problem i angażuje młodych ludzi z całej Polski w działania na rzecz planety — mówi Daria Rogowska autorka bloga Ekocentryczka.
Przeczytaj także: Ekologiczny plastik z komórek drzewa
Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.