Papier toaletowy towarzyszy nam każdego dnia. Niewielu z nas zastanawia się jednak nad tym, ile drzew jest ścinanych, by wyprodukować jedną rolkę tego produktu. Szokujące dane w tej kwestii ujawnił WWF.
Papier toaletowy to produkt codziennego użytku, którego zakup niespecjalnie wywołuje naszą refleksję. Jeszcze rzadziej zastanawiamy się nad tym, jakie szkody dla środowiska wywołuje jego produkcja.
Międzynarodowa Organizacja Ekologiczna WWF ujawniła szokujące dane z których wynika, że w związku z tym, iż Europejczycy rocznie zużywają 22 mld rolek papieru toaletowego, spuszczamy w toalecie 27 tys. drzew. Znika zatem niemal 30 tys. drzew, które mogłyby nadal stacjonować w przyrodzie.
Dla porównania statystyczny Polak zużywa rocznie ok. 4 kg papieru toaletowego, czyli ok. 20 rolek.
Przeczytaj także: Czym jest ekologia?
Jak sobie z tym problemem poradzić? WWF od dłuższego czasu zachęca do używania papieru ekologicznego, czyli zrobionego z makulatury. Organizacja zwraca uwagę, że nie jest on gorszy od tego zrobionego z celulozy, różni się jedynie kolorem i zapachem. Z przytoczonych przez WWF danych wynika jednak, że jedynie ok. 30 proc. wszystkich rolek papieru zrobionych jest z makulatury.
Ekopapier w ofercie sieci handlowych
Zdaniem WWF powinniśmy wybierać papier pozbawiony chloru lub taki który jest produkowany bez użycia wybielaczy. Z przywołanych przez dietetyk Katarzynę Błażejowską-Stuhr danych wynika, że 20 proc. światowej produkcji papieru wykorzystuje toksyczne związki chloru do bielenia celulozy. Potem toksyczne produkty tego procesu (m.in. dioksyny) znajdują się w ściekach wydostających się z papierni.
Warto podkreślić, że ekopapier toaletowy pojawia się w ofercie sieci handlowych. To chociażby przypadek Lidla, który niedawno wprowadził biały i miękki papier toaletowy Floralys pochodzący w 100 proc. z recyklingu. Papier ten jest równie miękki i biały jak jego tradycyjne odpowiedniki.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.