Pekin zatwierdził w tym tygodniu pierwsze autonomiczne taksówki do użytku komercyjnego. W efekcie na ulice chińskiej stolicy wyjechało 67 robo-taksówek. Mogą one przewozić tylko dwóch pasażerów na raz i kursować wyłącznie w południowej części miasta.
Na pierwszy rzut oka pekińskie robo-taxi wyglądają tak samo, jak tradycyjne taksówki. jest jednak różnica, i to wcale nie mała: nowe pojazdy są autonomiczne, co oznacza, że nie mają kierowcy. Wprawdzie w przedniej ich części siedzi pracownik firmy taksówkarskiej, samochody poruszają się jednak bez pomocy człowieka. Pracownik ma jedynie zainterweniować w nagłych przypadkach. Wymagają tego chińskie przepisy bezpieczeństwa.
Robo-taxi w chińskiej stolicy
Jak to działa? Aby skorzystać z autonomicznej taksówki klient musi pobrać na smartfona aplikację o nazwie Luobo kuaipao. Za jej pośrednictwem wezwie robo-taxi na jeden z 600 punktów odbioru. Koszt podróży to nieco ponad 2 juany (0,26 euro) za przejechanie 5,9 km. Pojazdy mogą przewozić tylko dwóch pasażerów na raz i są ograniczone do południowego obszaru miasta – Yizhuang. Przed dopuszczeniem do użytku komercyjnego samochody, nazywane Apollo Go, odbyły ponad 500 tys. jazd testowych.
Przeczytaj także: Autonomiczne samochody to klucz do zrównoważonego transportu
Projekt pierwszych autonomicznych taksówek w Pekinie to dzieło firmy technologicznej Baidu i start-upu Pony.ai, wspieranego przez Toyotę. Twórcy mają nadzieję, że pomysł spodoba się chińskiemu społeczeństwu, chętnie sięgającemu po nowinki techniczne. Akceptacja klientów to jeden z kluczy do rozwoju branży – drugim jest dostosowanie przez państwo przepisów bezpieczeństwa. Jedno i drugie może zająć dobrych kilka lat.
Apollo Go to pionierski projekt, w ślady Baidu i Pony.ai już idą kolejne firmy. Programy pilotażowe w różnych częściach Chin prowadzi już wspierany przez giganta e-commerce Alibaba start-up AutoX oraz potentat na rynku transportowym DiDi Chuxing.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.