Volkswagen chce przeprowadzić rewolucję w mobilności. Według niemieckiego koncernu, zrównoważony transport przyszłości to powszechność samochodów autonomicznych. A także integracja pojazdów elektrycznych oraz udostępnianie danych. Swoje rozwiązania w tych dziedzinach marka przedstawi podczas Światowego Kongresu ITS, który rozpocznie się 11 października w Hamburgu.
Grupa Volkswagen jest przekonana, że kluczową technologią, która umożliwia nowe rozwiązania w zakresie mobilności i poprawia bezpieczeństwo na drogach, jest jazda autonomiczna. W mniejszym stopniu dotyczy to transportu indywidualnego, w znacznie większym natomiast przewozu osób i towarów. Podczas wrześniowych targów IAA Mobility dostawcze koncern zaprezentował prototyp samochodu dostawczego z funkcją jazdy autonomicznej. Jest to dzieło Volkswagen Samochody Dostawcze, MOIA i ARGO AI. Obecnie auto jest w fazie testów, do seryjnej produkcji ma wejść w 2025 roku.
Zobacz: Żabka powiększyła swoją flotę o elektryczne Volkswageny Transportery 6.1 ABT
W czasie Światowego Kongresu ITS niemiecki koncern samochodowy zamierza przedstawić różne scenariusze wykorzystania autonomicznych pojazdów wahadłowych do transportu towarów i osób. MAN Truck & Bus i Hamburger Hafen und Logistik AG zaprezentują natomiast wyniki wspólnego projektu „Hamburg TruckPilot”. Obie firmy wykazały w terminalu kontenerowym HHLA Altenwerder, że wykorzystanie autonomicznych ciężarówek jest technologicznie możliwe w rzeczywistych zastosowaniach. Co ważne, można je skutecznie zintegrować z procesami logistycznymi.
Zrównoważony transport to integracja e-pojazdów
Kolejnym kluczowym tematem jest systematyczne przechodzenie na e-mobilność. Elli, firma córka VW, która zajmuje się rozwiązaniami związanymi z energią elektryczną, tworzy kompleksowy ekosystem energetyczny wokół pojazdu, od skrzynek ściennych po usługi cyfrowe. Na ITS spółka zademonstruje również, w jaki sposób pojazdy elektryczne stają się częścią systemu energetycznego jako mobilne urządzenia magazynujące. Ładowanie dwukierunkowe wzmacnia rolę e-mobilności w transformacji energetycznej. Samodzielnie wytworzoną energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii można przechowywać w pojeździe i w razie potrzeby oddawać z powrotem do domu. Dzięki temu klienci nie tylko są mniej zależni od publicznej sieci energetycznej, ale także oszczędzają koszty i redukują emisje CO2. Marki Grupy Volkswagen będą prawdopodobnie oferować tę technologię od 2022 roku.
Zobacz także: E.ON i Volkswagen wprowadzają szybką stację ładowania z magazynem energii
Udostępnianie danych dla bezpieczeństwa
Podczas Światowego Kongresu ITS Volkswagen zapewni wgląd w usługi oparte na danych, które pomogą poprawić bezpieczeństwo i przepływ ruchu. Do 2030 roku nawet 40 mln pojazdów Grupy VW zostanie podłączonych do chmury. Zapewni to podstawę bezpiecznego dostępu do zanonimizowanych danych o pojazdach i środowisku. Niemiecki koncern jest ponadto przekonany, że do stworzenia zintegrowanego, przyszłościowego systemu transportowego niezbędna jest współpraca. Jej stronami powinni być producenci samochodów, miasta oraz partnerzy branżowi i instytucje publiczne.
Przeczytaj także: Elektromobilność – czym jest i jak się rozwija w Polsce?
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.