Polacy wierzą, że ekologiczny dom to dom oszczędny. Jak pokazuje badanie Castoramy, spośród ekologicznych rozwiązań w domu największą popularnością cieszy się w Polsce oświetlenie. Posiadanie ekologicznych źródeł światła zadeklarowało aż 70 proc. Polaków. Ponad połowa badanych planuje zastosować dodatkowe rozwiązania ograniczające straty cieplne, a 40 proc. wskazuje na chęć zakupu produktów oszczędzających wodę.
Badanie społeczne na zlecenie Castorama Polska przeprowadziła pracownia badawczą SW Research na reprezentatywnej grupie 1057 respondentów w październiku 2021 roku. Pokazało ono, że już 8 na 10 polskich gospodarstw domowych jest wyposażonych w co najmniej jedno rozwiązanie pozwalające na ograniczenie zużycia naturalnych surowców.
Ekologiczna energia na pierwszym miejscu
Oszczędność energii stawiana jest zawsze na pierwszym miejscu – jej najpopularniejszą formą jest korzystanie z energooszczędnych żarówek (ponad 68 proc. Polaków). Świadomy wybór oświetlenia (np. zintegrowanego systemu oświetlenia LED, oświetlenia z czujnikiem ruchu czy żarówek przyciemniających), może być pierwszym krokiem we wprowadzeniu również dobrych nawyków. Gaszenie światła po wyjściu z pomieszczenia czy wyłączanie telewizora czy komputera, z którego nie korzystamy od wielu godzin, to także sposób na ograniczenie „pożeraczy” prądu i domowych finansów.
Do obniżenia kosztów energii przyczynia się również odpowiedzialne wykorzystywanie wody w domu. Niemal 45 proc. ankietowanych wskazało posiadanie termostatów, a 43 proc. rozwiązań oszczędzających wodę. Więcej niż co 10 ankietowany wskazywał w badaniu, że korzysta z instalacji fotowoltaicznych oraz pomp ciepła.
Przeczytaj także: Czy w przeciągu dekady budynki będą musiały być zeroemisyjne?
Ponad połowa ankietowanych zapytana o rozwiązania, które planuje zastosować w swoich domach, wskazuje na opcje ograniczające straty cieplne jak np. termoizolacja, nowoczesne okna czy rekuperacja. W rozwiązania oszczędzające wodę (np. systemy retencyjne i instalacje szarej wody) chce zainwestować ponad 40 proc. ankietowanych. Co trzeci respondent wskazuje chęć wykorzystania produktów ograniczających emisję CO2 (np. odnawialnych źródeł energii – fotowoltaiki, pomp ciepła, nowoczesnych pieców).
Zrównoważone rozwiązania w domu
Castorama zapewnia, że chce te ekologiczne postawy Polaków wspierać i rozwijać. Od 2018 roku poprzez projekt „Nasza sfera”, edukuje i zwiększa świadomość związaną z ochroną środowiska i społeczną odpowiedzialnością biznesu. W tym celu stworzyła też stronę poświęconą ekologii w domu. Można na niej znaleźć inspiracje, w jaki sposób stworzyć dom bogaty w zrównoważone rozwiązania.
O firmie Castorama:
Castorama Polska Sp. z o.o. jest liderem w kategorii polepszania warunków mieszkaniowych w naszym kraju. Firma uruchomiła swój pierwszy sklep w 1997 roku. Obecnie prowadzi sprzedaż w 90 sklepach w różnych częściach Polski. Zapewnia również klientom w całym kraju dostęp do oferty on-line. Spółka zatrudnia ponad 13 tys. pracowników. Castorama Polska Sp. z o.o. jest częścią Kingfisher plc, międzynarodowej spółki posiadającej prawie 1400 sklepów w 8 krajach Europy.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.