Dlaczego wielu kierowców nie przesiada się do elektryków? Ponieważ brakowałyby im odgłosu pracującego silnika. A gdyby tak jeździe towarzyszyły dźwięki stworzone przez Hansa Zimmera? BMW prezentuje dźwięki napędu stworzone we współpracy ze słynnym kompozytorem muzyki filmowej. Zapewnia przy tym, że indywidualnie konfigurowalne tła dźwiękowe dostarczą emocjonujących wrażeń z jazdy. Premiera w BMW i4 i w BMW iX.
W pojazdach z napędem konwencjonalnym procesowi spalania w silniku towarzyszy hałas. W przeciwieństwie do nich, napędy samochodów elektrycznych pracują niemal bezgłośnie. Poza tym ich zredukowana akustyka napędu różni się tylko w niewielkim stopniu w zależności od silnika. Przejście z silnika spalinowego na elektryczny rodzi więc zarówno problemy, jak i nowe możliwości. Problemy, ponieważ wielu kierowców lubi charakterystyczne „mruczenie” silnika spalinowego. Możliwości, bowiem projektanci dźwięku mogą całkowicie redefiniować percepcję akustyczną samochodu. Mogą oni tworzyć tła dźwiękowe, które sprawią, że doświadczenie
zrównoważonej mobilności będzie jeszcze bardziej intensywne, bardziej obecne i bardziej niepowtarzalne. Dzięki BMW IconicSounds Electric i współpracy z Hansem Zimmerem ten potencjał jest wykorzystywany w wyjątkowy sposób.
Bezgłośna jazda? Komfort, ale i mniejsze bezpieczeństwo
Zasadniczo cisza podczas jazdy elektrycznej zapewnia niespotykany dotąd poziom komfortu. Niemniej, bezgłośna jazda ma również mankamenty. Akustyczna reakcja na ruchy pedału gazu jest elementarnym składnikiem emocjonalnego doświadczenia we wnętrzu samochodu. Ponadto akustyka pojazdu stanowi aspekt bezpieczeństwa. Dlatego producenci są zobowiązani ustawowo do wyposażania swoich e-samochodów
sprzedawanych w sieci detalicznej w tzw. akustyczny system ostrzegania o pojazdach. Dźwięk emitowany do otoczenia ma za zadanie ostrzegać pieszych i rowerzystów o zbliżającym się pojeździe elektrycznym. Akustyczne ostrzeganie pieszych w zelektryfikowanych pojazdach BMW generuje w tym celu dźwięk. Ten zaś wytwarza wyrazisty sygnał bez uszczerbku dla komfortu akustycznego pasażerów.
Tła dźwiękowe BMW IconicSounds Electric zostały opracowane z myślą o reakcji kierowcy, a także z subtelnością, które zapewniają kierowcy autentyczne i emocjonalne wrażenia oparte na interakcji z pojazdem. Powstały one dzięki współpracy BMW Group z Hansem Zimmerem, kompozytorem muzyki filmowej i laureatem Grammy oraz Oscara. Brzmienia te w zupełnie nowy, a zarazem autentyczny sposób odzwierciedlają specyficzną charakterystykę mocy pokładowego układu napędowego oraz typowe dla marki cechy zelektryfikowanego BMW.
Dźwięk jest istotnym elementem emocjonujących wrażeń z jazdy BMW – mówi Adrian van Hooydonk, szef działu projektowania BMW Group – Bezkonkurencyjne doświadczenie i kreatywność Hansa Zimmera pozwalają nam tworzyć unikalny charakter akustyki naszych pojazdów elektrycznych.
Brzmienia BMW IconicSounds Electric będą dostępne najpierw dla BMW i4 w pierwszej połowie 2022 roku. W następnej kolejności dla BMW iX w drugiej połowie 2022 roku. Przy odpowiednim wyposażeniu można je pobrać do pojazdu za pomocą zdalnej aktualizacji oprogramowania.
Połączenie tradycji i nowoczesności
Światy dźwięków tworzone przez BMW IconicSounds Electric zmieniają się w zależności od wybranych przez kierowcę trybów My Mode, które są już dostępne w aktualnych modelach BMW w wariantach Personal, Sport i Efficient. Ponadto po raz pierwszy zaprezentowane zostaną nowe tryby My Mode Expressive i Relax, każdy z własnym, niezależnym światem dźwięków. W zelektryfikowanych samochodach BMW M zastosowano specjalnie opracowane warianty BMW IconicSounds Electric.
Przeczytaj także: BMW inwestuje w elektromobilność
Światy dźwiękowe stworzone na potrzeby My Modes składają się z różnych, częściowo tradycyjnych, a częściowo zupełnie nowych form dźwięku. Podstawę stanowią ludzkie głosy i klasyczne instrumenty. Do generowania tonów
wykorzystywane są jednak również dźwięki mechaniczne i nietypowe połączenia.
Np. brzmienie dla trybu My Mode Comfort w BMW i4 zawiera m.in. kobiece głosy i dźwięk struny gitarowej wprawionej w drganie przez szklany cylinder – mówi Renzo Vitale, dyrektor kreatywny ds. dźwięku w BMW Group – W ten sposób przenosimy charakterystykę napędu elektrycznego w indywidualny i typowy dla BMW świat
dźwięków.
Harmonijne i eleganckie brzmienie w trybie My Mode Personal lub My Mode Comfort kontrastuje z percepcją akustyczną w ustawieniu sportowym, które znacznie mocniej koncentruje się na aktywnych wrażeniach z jazdy. Tło dźwiękowe w tym trybie daje kierowcy wyraźny akustyczny feedback o przyroście mocy napędu i aktualnym stanie jazdy z wyrazistą prezencją i wyjątkowo dynamiczną modulacją. Emocjonalne wrażenia ze sportowej jazdy podbija również odpowiedni akompaniament akustyczny.
Feedback akustyczny jest całkowicie tłumiony tylko w trybie My Mode Efficient. W tym trybie cisza napędu podkreśla decyzję kierowcy o wyjątkowo ekonomicznym sposobie jazdy. W razie potrzeby kierowca może również wyłączyć tło dźwiękowe pracy napędu w pozostałych trybach My Mode poprzez menu systemu obsługi iDrive.
Dwa nowe tryby My Mode z niezależnymi światami dźwięków
Wraz z wprowadzeniem BMW IconicSounds Electric po raz pierwszy zaprezentowane zostają dwa kolejne tryby My Mode. Również nowe ustawienia Expressive i Relax są powiązane z niezależnymi światami dźwięków. Szczególnie intensywnie przyczyniają się one do całościowego doświadczenia emocji podczas jazdy.
Dźwiękowi w trybie My Mode Expressive towarzyszą kontrastowe neonowe kolory i abstrakcyjne wzory na zakrzywionym wyświetlaczu BMW. Jego podstawową tonacją jest brzmienie skrzypiec. Podczas przyspieszania
nakłada się kolejna wyższa struktura dźwiękowa, która wraz ze wzrostem prędkości zmienia harmonię na kilku poziomach. Gdy tylko pojazd osiąga prędkość 60 km/h, rozbrzmiewa pierwszy pełny akord. Przy prędkości 120 km/hsłyszalny jest drugi pełny akord. Z kolei podczas jazdy ze stałą prędkością wysokość dźwięku pozostaje niezmieniona, natomiast głośność zostaje znacznie przytłumiona, aby skupić percepcję na wyciszonej kulturze pracy napędu. To wrażenie dźwiękowe wyraźnie kontrastuje z podstawowym nastrojem wnętrza generowanym przez dźwięk w trybie My Mode Relax, a po wybraniu tego ustawienia na pierwszy plan wysuwa się dobre samopoczucie, harmonia i relaks.
Analogicznie do grafiki na zakrzywionym wyświetlaczu BMW, inspirowanej liniami brzegowymi, rzekami i jeziorami, powstaje delikatna, subtelna i harmonijna kompozycja dźwiękowa, która sprzyja spokojnej i relaksującej jeździe.
Zindywidualizowane dźwięki dla BMW i4 i BMW iX. Wraz z wprowadzeniem BMW IconicSounds Electric po raz pierwszy można w pełni doświadczyć palety dźwięków opracowanej we współpracy z Hansem Zimmerem dla modeli BMW z napędem czysto elektrycznym. Dźwięk gotowości do jazdy, który po naciśnięciu przycisku start/stop jest słyszalny przez około dwie sekundy, sygnalizuje rozpoczęcie zrównoważonej mobilności. Podczas jazdy aktywnościom kierowcy towarzyszy charakterystyczny dla danego modelu dźwięk napędu. Tym samym otrzymuje on nie tylko akustyczną reakcję na każdy ruch pedału jazdy, ale również autentyczne tło z wyraźnym feedbackiem o aktualnym stanie dynamiki jazdy pojazdu.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.