Już niebawem wejdą w życie przepisy zakładające zniesienie obowiązku drukowania papierowych paragonów i zastąpienia ich elektronicznym odpowiednikiem. Eksperci nie mają wątpliwości, że mówienie o zakończeniu ery tradycyjnych paragonów jest przedwczesne.
Orędownikiem odchodzenia od papierowych paragonów jest Ministerstwo Finansów. Według resortu, paragony w postaci, którą znamy od lat, mogłyby zastąpić elektroniczne dowody zakupów, które mogłyby być wysyłane np. na maila.
Szef resortu finansów Tadeusz Kościński w wywiadzie dla Money.pl zwracał uwagę na kuriozalność sytuacji, z jaką mamy obecnie do czynienia, gdy wielu klientów płaci w sklepie aplikacją w telefonie, a w zamian otrzymuje tradycyjny paragon.
Już niebawem mają wejść w życie przepisy znoszące obowiązek drukowania paragonów (w tej chwili czekają na publikację w Dzienniku Ustaw). Za sprawą zmian klienci – o ile wyrażą na to zgodę – będą mogli otrzymać dowód zakupu w wersji elektronicznej.
Czy jesteśmy zatem o krok od zakończenia ery papierowych paragonów? Według ekspertów takie stawianie sprawy jest przedwczesne.
Nie należy już wieszczyć zakończenia ery paragonów papierowych. Dopuszczenie możliwości stosowania e-paragonów i zrównanie ich prawnie z paragonami papierowymi nie oznacza, że te papierowe całkowicie znikną w sklepach. Owszem, znacznie to ułatwi prowadzenie biznesu np. w internecie, gdzie za zakupione towary zamiast drukowania i dostarczania wraz z przesyłką papierowego paragonu będzie można wysłać paragon w formie elektronicznej. Uważamy, że e-paragon będzie takim dodatkiem lub alternatywą w miejscach, gdzie można identyfikować klientów za pomocą np. aplikacji i do tych aplikacji wysyłać im e-paragony – komentuje dla Ekobiznes Piotr Chronowski, Sekretarz Sekcji Dostawców Fiskalnych Urządzeń rejestrujących Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji.
Chronowski nie ma wątpliwości, że planowane zmiany będą dobre przy zakupach towarów, na które jest dłuższa gwarancja, gdyż papierowy paragon łatwo zgubić, bądź może on ulec zniszczeniu.
Zbieranie e-paragonów w aplikacjach ułatwi ich przechowywanie i szybki dostęp do nich – podkreśla ekspert.
Paragony jeszcze długo pozostaną w tradycyjnym handlu
Przedstawiciel Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji nie ma wątpliwości, że w tradycyjnym handlu tradycyjne paragony pozostaną z nami jeszcze na długo.
Przepisy prawne pozwalają wydać nabywcy e-paragon jedynie „za jego zgodą w sposób z nim ustalony”. Oprócz wyrażenia zgody przez nabywcę na otrzymanie e-paragonu należy go jakoś zidentyfikować, aby móc wysłać mu e-paragon. Czy przy każdych zakupach nabywca będzie chciał się identyfikować? Czy z każdych zakupów będzie chciał otrzymać e-paragon zamiast papierowego? Nie każdy będzie chciał czekać na przesłanie paragonu zamiast od razu przy kasie sprawdzić, czy ceny i ilości wszystkich pozycji na paragonie się zgadzają ze stanem faktycznym? Jak reklamować takie nieprawidłowości? W jaki sposób e-paragon można będzie dostarczyć osobom starszym, czy „cyfrowo wykluczonym”, niekorzystającym ze smartfonów, komputerów czy też internetu? W jaki sposób nabywca potwierdzi ochronie dokonanie zakupu wynoszonych towarów, jeśli nie będzie miał telefonu, zasięgu, czy też e-mail z paragonem dotrze z opóźnieniem? – dzieli się swoimi wątpliwościami Chronowski.
Ekspert zwraca uwagę, że dopiero powstają systemy identyfikacji klientów, ich rejestracji i opracowywane są metody dostarczania im paragonów, zaś popularyzacja tych rozwiązań zajmie jeszcze klika lat.
Ile papieru uda się zaoszczędzić?
Pytany o szacunki, odnośnie tego ile papieru uda się zaoszczędzić wskutek planowanych zmian, Chronowski tłumaczy, że nie sposób na dziś to dziś określić, w związku z tym, iż tradycyjne paragony „w bardzo wielu miejscach pozostaną z nami na dłużej, a w niektórych być może nawet na zawsze”.
Według Sekretarza Sekcji Dostawców Fiskalnych Urządzeń rejestrujących Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji w niektórych branżach będzie możliwe całkowite wyeliminowanie papieru, zaś w innych przyniesie to jedynie minimalne oszczędności.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.