W 2025 roku 90 proc. sprzedaży Toyoty ma obejmować zelektryfikowane układy napędowe, m.in. hybrydowe i hybrydowe typu plug-in. Wymaga to zwiększenia produkcji w Europie, a więc w polskim ośrodku na Dolnym Śląsku. 20 września Toyota otworzyła tam drugą linię produkcyjną elektrycznych napędów hybrydowych, co ma prowadzić do podwojenia ich wytwarzania.
Polska to pierwszy kraj na świecie spoza Azji, w którym Toyota uruchomiła ośrodek produkcji i rozwoju napędów hybrydowych. Dostarcza on elektryczne przekładnie hybrydowe i współpracujące z nimi silniki benzynowe TNGA do niskoemisyjnych samochodów koncernu produkowanych w Europie. Ośrodek składa się z dwóch zakładów zlokalizowanych na Dolnym Śląsku. Fabryka w Wałbrzychu produkuje elektryczne przekładnie do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych z silnikiem 1,8 l, 1,5 l i 1-litrowe silniki benzynowe oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów. Zakład w Jelczu-Laskowicach natomiast wytwarza silniki benzynowe 1,5 l oraz 2,0 l TNGA.
Japońska technologia w polskich fabrykach
20 września Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) uruchomiła w Wałbrzychu drugą linię produkcyjną małej elektrycznej przekładni do niskoemisyjnych napędów hybrydowych, montowanych w Toyocie Yaris i Yaris Cross. Przekładnia ta współpracuje z silnikiem o pojemności 1,5 l, zaprojektowanym w oparciu o globalną platformę projektową Toyoty TNGA (Toyota New Global Architecture), którego produkcja ruszyła w czerwcu 2020 w Jelczu-Laskowicach.
Otwarcie drugiej linii produkcyjnej wymagało pewnych inwestycji. Toyota rozbudowała więc odlewnię o 1700 mkw powierzchni. Z kolei w obecnej hali skrzyń biegów zainstalowała nowe linie obróbcze, linię produkcji silników elektrycznych MG1 oraz linię montażu. W planach, i to niedalekich, są kolejne inwestycje. Jeszcze w tym roku w wałbrzyskiej fabryce uruchomiona zostanie kolejna linia silników hybrydowych TNGA 1,5 l. W ten sposób produkcja elektrycznych napędów hybrydowych do Toyoty Yaris i Yaris Cross zostanie podwojona. Dało to bonusowy efekt w postaci nowych miejsc pracy – Toyota zatrudniła ponad 300 dodatkowych pracowników.
Pomimo zawirowań na rynku spowodowanych pandemią, ograniczoną dostępnością półprzewodników i czasowym wstrzymaniem produkcji samochodów, udało nam się uruchomić nową linię o kilka tygodni wcześniej niż zakładały pierwotne terminy. To zasługa przede wszystkim naszych pracowników, którzy wykorzystując nowoczesne metody komunikacji on-line, potrafili razem z dostawcami oraz inżynierami z Japonii i innych krajów dokonać instalacji i uruchomienia maszyn oraz przeprowadzić próby produkcyjne – podkreśla Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.
Z Japonii do Europy
Druga linia produkcyjna w Wałbrzychu to już piąty z pakietu sześciu projektów hybrydowych uruchamianych w polskich fabrykach na przestrzeni lat 2018-2021. Po uruchomieniu ich wszystkich w 2022 roku w polskich zakładach Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach funkcjonować będą trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych oraz trzy linie silników zaprojektowanych w architekturze TNGA. Ponadto od ponad roku w polskim ośrodku Toyoty funkcjonuje Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych. Jego celem jest przyspieszenie prac przy produkcji napędów hybrydowych.
Najnowsze inwestycje TMMP to najistotniejszy element strategii Toyota Motor Europe, która ma prowadzić do rozpoczęcia w Europie kolejnych produkcji elektrycznych napędów hybrydowych. W ten sposób Toyota zwiększy szansę na realizację założenia o sprzedaży 1,4 mln pojazdów rocznie do 2025 roku. W roku tym, według planów, 90 proc. sprzedaży ma obejmować zelektryfikowane układy napędowe: hybrydowe, hybrydowe typu plug-in oraz zeroemisyjne zasilane bateriami lub wodorem.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.