Budując nowe nawierzchnie asfaltowe Lotos chce wykorzystywać aż 30 proc. materiału z rozbiórki i remontów dróg. Taki system przyczyniłby się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych oraz zmniejszyłby problemy z dostawą i transportem kruszywa.
Recykling nawierzchni asfaltowych to nie nowość – w USA i wielu krajach Europy Zachodniej stosowany jest już od dłuższego czasu. W Polsce technologia ta dopiero raczkuje, choć wybudowane przy jej pomocy nawierzchnie w niczym nie ustępują drogom wybudowanym z nowych materiałów. Ponadto ich ślad węglowy jest dużo mniejszy. Obecnie nad zastosowaniem materiałów z recyklingu w budowie dróg pracuje Lotos Asfalt i Politechnika Warszawska.
Projekt przewiduje zastosowanie do nowej warstwy aż 30 proc. materiału z rozbiórki i remontów starych nawierzchni w popularnej w Polsce metodzie dozowania granulatu asfaltowego bezpośrednio do mieszalnika ”na zimno”. Jest to poważne wyzwanie i duży krok w kierunku Zielonego Ładu, ponieważ obecnie powszechnie stosuje się około 10 proc. materiału z recyklingu – mówi prof. Jan Król z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej.
Nowa stara nawierzchnia
W ramach projektu „Asfalty do recyklingu” specjaliści spółki Lotos Asfalt i naukowcy z Politechniki Warszawskiej chcą opracować technologię nowego lepiszcza asfaltowego. Ma się to stać poprzez aplikację specjalnych dodatków wyselekcjonowanych w ramach badań. Taki asfalt nada właściwości odświeżających, poprawiających parametry starego lepiszcza z recyklingu. A co ważne, umożliwiających uzyskanie wymaganej jakości mieszanek mineralno-asfaltowych, wyprodukowanych ze zwiększoną ilością materiałów pochodzących z recyklingu remontowanych nawierzchni asfaltowych.
Wskutek wdrożenia pakietu Fit for 55 będziemy zmuszeni przyjąć ambitne cele w zakresie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Nawierzchnie asfaltowe można poddać recyklingowi w 100 proc. zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem. Ponadto, powszechne stosowanie materiału pochodzącego z recyklingu znacznie ograniczy kłopoty z dostępnością kruszywa i jego transportem oraz wygeneruje oszczędności dla Skarbu Państwa – tłumaczy Krzysztof Rodzik, członek zarządu Lotos Asfalt.
Zakończenie projektu, w pełni finansowanego przez Lotos Asfalt, jest planowane na 2023 rok. Gdańska spółka ma w swoim portfolio również inny produkt, który wpisuje się w trend recyklingowy. Jest nim asfalt modyfikowany MODBIT CR z dodatkiem gumy z recyklingu zużytych opon.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.