CCC znalazło się na czele zestawienia spółek najlepiej raportujących kwestie klimatyczne – informują Centrum UNEP/GRID-Warszawa i Go Responsible, twórcy Benchmarku Strategii Klimatycznych. Na dalszych miejscach znalazły się LPP i Orange Polska.
Benchmark Strategii Klimatycznych to obszerne badanie strategii klimatycznych firm, zainicjowane i realizowane przez ekspertów Centrum UNEP/GRID-Warszawa i Go Responsible. Pierwsza edycja badania objęła spółki notowane w indeksie WIG20 i mWIG40. Ich raporty niefinansowe poddane zostały analizie pod kątem tego, czy zawierają kluczowe z punktu widzenia polityki klimatycznej kwestie, takie jak, ambicje w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, realizacja działań w obrębie transformacji energetycznej czy posiadanie dedykowanej struktury, zajmującej się kwestiami klimatycznymi.
Przeczytaj także: Co to jest ekologia?
Benchmark bada stopień zaawansowania raportowania kwestii klimatycznych na podstawie danych z czternastu kluczowych obszarów:
- zarządzanie ryzykiem
- raportowanie emisji
- polityka klimatyczna
- cele klimatyczne
- partnerstwa na rzecz klimatu
- wskaźniki emisyjności
- globalne polityki SDG
- włączanie OZE
- efektywność energetyczna
- governance klimatyczny
- zespół ds. zrównoważonego rozwoju
- wytyczne TCFD
- zarządzanie strategiczne
- działalność zrównoważona (taksonomia)
CCC przed LPP i Orange
Na czele zestawienia analizowanych spółek znalazła się CCC. Firma zdobyła 21 punktów na 23 możliwych. Drugie miejsce zajęła LPP (18 punktów), zaś podium zamyka Orange Polska (16 punktów). W pierwszej piątce znalazły się również Grupa Kęty (15 punktów) oraz PKN Orlen (14 punktów).
Twórcy Benchmarku podkreślają, że w raportowaniu klimatycznym firm jest jeszcze dużo do zrobienia. Chociaż spółki z WIG20 i mWIG40 w swoich raportach prezentują analizy ryzyk klimatycznych i emisje, raportowanie to jest zazwyczaj ograniczone. Duża część firm nawiązuje do polityk klimatycznych, traktując je jako niesformalizowany i pozbawiony konkretnych celów dodatek do polityki środowiskowej. Ponadto w wielu raportach brakuje opisu faktycznych, mierzalnych działań na rzecz efektywności energetycznej i OZE.
„Brakuje oferty kompleksowej analizy strategii klimatycznych”
Gotowość zmiany modelu biznesowego wpływa nie tylko na wizerunek firm, ale również ich zdolność do długofalowej obecności na rynku w obliczu zmieniającego się otoczenia prawnego, czy nowej, kierującej się zasadami zrównoważonego rozwoju konkurencji. Wiedza o sposobach skutecznej, zielonej transformacji staje się coraz cenniejszym zasobem, nie tylko dla pojedynczych przedsiębiorstw, ale również całych branż i gospodarek – komentuje Maria Andrzejewska, dyrektor generalna Centrum UNEP/GRID-Warszawa.
Wobec stale przybywających inicjatyw wspierających zmianę modeli biznesowych, zauważalny jest brak kompleksowej analizy strategii klimatycznych firm, umożliwiających zanalizowanie sytuacji rynkowej, porównania działań biznesu na bazie obiektywnych wskaźników czy wskazanie klimatycznych liderów. Zwiększenie przejrzystości sytuacji rynkowej może pomóc firmom we wzajemnym inspirowaniu się,
konsumentom i inwestorom zaś w podejmowaniu wyborów z myślą o stanie środowiska
i jakości życia – tego i przyszłych pokoleń – dodaje.
Zobacz też: CCC stawia kolejny krok w ochronie środowiska
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.