Technologia wodorowa całkowicie bezpieczna. W testach Euro NCAP Toyota Mirai zdobyła 5 gwiazdek i oceny powyżej 80 proc. To najwyższa ocena, która potwierdza zarówno maksymalny poziom bezpieczeństwa modułowej konstrukcji auta opartej na platformie TNGA, jaki i elektrycznego napędu wodorowego.
Toyota Mirai to duży sedan klasy premium, zasilany ogniwami paliwowymi, które produkują prąd na bieżąco w reakcji wodoru z tlenem. Podczas jazdy nie emituje żadnych spalin, a jedynym produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest para wodna. Model ten zadebiutował w Japonii w grudniu 2020 roku, zastępując model produkowany od 2014 roku. Od 2021 roku jest dostępny w sprzedaży także w Polsce.
Nieemisyjny i bezpieczny
W testach Euro NCAP Toyota Mirai otrzymała ocenę 88 proc. za ochronę dorosłych pasażerów, 85 proc. za ochronę dzieci, 80 proc. za bezpieczeństwo innych użytkowników dróg, takich jak piesi czy rowerzyści, i 82 procent za systemy bezpieczeństwa czynnego. W sumie auto zdobyło maksymalną ilość 5 gwiazdek, co potwierdza bezpieczeństwo zarówno samego samochodu, jak i napędu wodorowego. Jest to oficjalne potwierdzenie wewnętrznych badań Toyoty, które objęły nie tylko różnego rodzaju testy zderzeniowe, ale nawet strzał z broni palnej do zbiornika wodoru.
Toyota Mirai jest jednym z pierwszych samochodów na rynku z elektrycznym napędem zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi. Wodór jest magazynowany w wysokociśnieniowym zbiorniku, dlatego dla twórców nowej generacji Mirai kwestie bezpieczeństwa miały kluczowe znaczenie, co zaowocowało maksymalną oceną 5 gwiazdek w badaniu Euro NCAP. Zdając sobie sprawę, że u niektórych klientów bezpieczeństwo tej technologii budzi duże zainteresowanie, Euro NCAP zwróciło szczególną uwagę na ten aspekt w czasie testów zderzeniowych i po nich. Eksperci ustalili, że zastosowanie wodoru do napędzania Mirai nie ma żadnego wpływu na poziom bezpieczeństwa tego samochodu – podaje zespół Euro NCAP w podsumowaniu.

Badania Euro NCAP obejmują długą listę testów sprawdzających samochód pod kątem bezpieczeństwa pasażerów i innych użytkowników dróg oraz skuteczność systemów bezpieczeństwa czynnego. Na testy zderzeniowe składają się: zderzenie czołowe z prędkością 50 km/h połową szerokości samochodu, w którą uderza nadjeżdżająca odkształcalna bariera; zderzenie czołowe pełną szerokością auta w sztywną barierę; zderzenie boczne z mobilną odkształcalną barierą, która uderza w drzwi kierowcy, oraz zderzenie samochodu bokiem ze słupem. W czasie tych testów sprawdzany jest wpływ kolizji zarówno na kierowcę i dorosłych pasażerów, jak i na dzieci.
Badania skutków zderzenia samochodu z pieszym obejmują wiele różnych konfiguracji z użyciem fantomu głowy i nogi osoby dorosłej oraz dziecka. W następnej kolejności sprawdzana jest skuteczność systemów zapobiegania kolizjom z pieszymi i rowerzystami, z innymi samochodami, a także skuteczność układów utrzymywania pasa ruchu i aktywnych tempomatów.
Więcej niż trzeba
Liczba i zasięg działania systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, oferowanych w standardzie w Toyocie Mirai, wykracza jednak poza układy brane pod uwagę przez Euro NCAP. Posiada ona inteligentny tempomat adaptacyjny, który może dostosowywać prędkość do obowiązujących ograniczeń widocznych na znakach drogowych, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy. Zawiera też układ rozpoznawania znaków drogowych oraz automatyczne światła drogowe.
W wyższej wersji wyposażenia Executive lista systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy została poszerzona o monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni (Panoramic View Monitor), system monitorowania martwego pola w lusterkach, układ detekcji przeszkód, zapobiegający kolizjom podczas manewrów, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu i system adaptacyjnych świateł drogowych.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.