Rok 2021 minął Miejskim Zakładom Autobusowym pod hasłem taboru nisko- i zeroemisyjnego. W grudniu 2021 roku MZA miały w parku taborowym 1 385 autobusów, w tym 160 elektrycznych, 235 gazowych i cztery hybrydowe.
W 2021 roku na warszawskie ulice wyjechały nowe zasilane gazem autobusy. Jak twierdzi MZA, było to już kolejne zamówienie na pojazdy przyjazne środowisku naturalnemu – tym razem na 100 autobusów gazowych: 40 12-metrowych i 60 18-metrowych. To nowoczesne pojazdy w wysokim standardzie posiadające klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, udogodnienia dla osób z dysfunkcjami wzroku i ruchu, monitoring bezpieczeństwa, elektroniczną informację zewnętrzną i wewnętrzną, systemy przeciwpożarowe, ładowarki USB, głosowe zapowiedzi przystanków oraz urządzenia do zliczania pasażerów.
Nowe autobusy i rozbudowa zaplecza technicznego
Szybko zwiększająca się liczba autobusów o alternatywnych źródłach napędu jest jednoznaczna z koniecznością rozbudowy odpowiedniego zaplecza technicznego. Pod koniec ubiegłego roku na pętli Wilanów uruchomiono kolejne ładowarki pantografowe dla autobusów elektrycznych. Zapewniają one prąd autobusom obsługującym linie 116, 180 i E-2. Dwie pierwsze linie już teraz mają możliwość ładowania na obydwu pętlach. To największa w stolicy stacja ładowania tego typu o łącznej mocy 2,4 MW.
Przeczytaj także: Samorządy małych miast najchętniej kupują ekologiczne autobusy
Obecnie największy warszawski operator autobusowy posiada 24 ładowarki pantografowe o dużej mocy na krańcach: Chomiczówka, Esperanto, Konwiktorska, Nowodwory, Spartańska, Szczęśliwice i Wilanów oraz w zajezdniach przy Ostrobramskiej, Stalowej, Włościańskiej i Woronicza. Pozwalają one w ciągu 20 minut postoju naładować około połowy pojemności baterii. Dodatkowo MZA mają 160 stanowisk ładowania wtyczkowego, które służą do wolnego ładowania podczas dłuższej przerwy w zajezdni.
Ładowanie podczas dłuższego postoju
Miejskie Zakłady Autobusowe posiadają też 160 stanowisk ładowania wtyczkowego, które służą do wolnego ładowania podczas dłuższego postoju w zajezdni. W najbliższym czasie planowane jest uruchomienie kolejnych stacji na krańcach: Browarna i Ostroroga oraz dodatkowego punktu przy ulicy Konwiktorskiej. W trakcie procesu inwestycyjnego są też: Bielańska i Natolin Północny.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.