Eko Biznes - Specjalistyczny serwis informacyjny
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Zaloguj się
  • Załóż konto
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Mobilność
  • Energia
  • Ecommerce
  • Więcej
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Mobilność
  • Energia
  • Ecommerce
  • Więcej
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Eko Biznes - Specjalistyczny serwis informacyjny
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Mobilność
  • Energia
  • Ecommerce
  • Więcej
Strona główna EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata

Zmiany klimatu to największe wyzwanie dla ludzkości. Tak myśli 80 proc. Polaków

Jednocześnie ponad 50 proc. nie wierzy, że polskim władzom uda się radykalnie zmniejszyć emisję CO2 do 2050 roku

przez Blanka Dżugaj
27 października 2021
0
Depositphotos

Depositphotos

Polacy są coraz bardziej świadomi zagrożenia spowodowanego przez zmiany klimatu. 82 proc.  ankietowanych przez Europejski Bank Inwestycyjny twierdzi, że zmiana ta wpływa na ich życie codzienne. Znaczna część badanych opowiada się za wprowadzeniem przez rząd surowych regulacji prawnych, które wymuszą proekologiczne zachowania obywateli. Jednocześnie większość nie wierzy, że polskim władzom uda się radykalnie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla do 2050 roku.

Europejski Bank Inwestycyjny przeprowadził 4. edycję ankiety dotyczącej klimatu. Jej celem było dokładne zbadanie odczuć obywateli w kwestii zmiany klimatu. Jaki jest wynik? Okazuje się, że świadomość zmian klimatycznych jest wśród Polaków coraz większa. 81 proc. ankietowanych uważa, że przeciwdziałanie tym zmianom, a także jej skutkom, jest największym wyzwaniem w XXI wieku.

Podobne artykuły

Rekordowe przychody Grupy Photon Energy

JYSK wspiera centrum edukacji o Celach Zrównoważonego Rozwoju ONZ

Carrefour będzie oferował klientom zniżki za zakupy do własnych opakowań

Sprawdź, jak wyglądają zabawki z bioplastiku z trzciny cukrowej

„Bez zrozumienia czym jest wdrożenie ESG w firmie, bez wsparcia na szczeblu zarządu, zmiany nie przyniosą oczekiwanych wyników” – mówi Mariusz Rogowski

Zdaniem zdecydowanej większości Polaków (82 proc.) zmiana klimatu wpływa na ich życie codzienne. Wpływ ten odczuwa zarówno młodsze (84 proc), jak i starsze pokolenie (86 proc.). Podobny pogląd wyrażają także respondenci we wszystkich kategoriach społeczno-ekonomicznych. Odsetek wynosi 82 proc. w przypadku osób o wysokich dochodach i 81 proc. w przypadku osób o niskich dochodach.

Pesymistyczni Polacy

Polacy raczej pesymistycznie postrzegają zdolność swojego kraju do szybkiego poddania się zielonej transformacji. 52 proc. ankietowanych uważa, że Polsce nie uda się radykalnie zmniejszyć emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Pesymizm ten podziela 54 proc. respondentów w wieku 15–29 lat oraz 57 proc. badanych w wieku 65 lat i starszych. Co ciekawe, w możliwości władz w tym zakresie wierzą bardziej ludzie nieposiadający dzieci. 55 proc. polskich respondentów mających dzieci w wieku poniżej 18 lat uważa, że ich krajowi uda się ograniczyć emisje CO2. Wśród respondentów niemających dzieci w tym przedziale wiekowym odsetek ten jest mniejszy i wynosi 45 proc.

Fot. materiały prasowe

Więcej: 3/4 Polaków obawia się globalnego ocieplenia

Polacy są gotowi na radykalne kroki zmierzające do przeciwdziałania zmianom klimatycznym. 64 proc.  ankietowanych przez EBI opowiada się za wprowadzeniem przez rząd bardziej rygorystycznych środków, które wymuszą zmiany w zachowaniu obywateli.

Europejczycy oczekują od władz publicznych bardziej rygorystycznych środków i narzędzi, które pomogą im w walce ze zmianą klimatu. W przededniu COP26 te opinie obywateli są wyraźnym sygnałem do wzmożenia naszych wysiłków i przyspieszenia zielonej transformacji. Rolą EBI jako banku klimatycznego Unii Europejskiej jest finansowanie projektów w dziedzinie czystej energii, oszczędności energii, rozwiązań w zakresie zrównoważonej mobilności oraz innowacji, które pomogą ograniczyć wzrost temperatury do poziomu 1,5°C lub niższego – mówi Ambroise Fayolle, wiceprezes EBI. 

Jednocześnie tylko 11 proc. Polaków uważa, że globalne ocieplenie nie jest skutkiem działalności człowieka. Pogląd ten podziela 13 proc. mężczyzn, ale tylko 8 proc. kobiet.

Murem za OZE

58 proc. Polaków uważa, że ich kraj powinien w większym stopniu polegać na odnawialnych źródłach energii, aby stawić czoła kryzysowi klimatycznemu. Pogląd ten podziela aż 63 proc. wszystkich Europejczyków. W Polsce OZE znacznie częściej popierają kobiety (62 proc.) niż mężczyźni (54 proc.). Aprobata dla energii odnawialnej jest jednakowa we wszystkich grupach wiekowych. Dalszy rozwój w tej dziedzinie poparłoby 57 proc. osób o niższych dochodach i 60 proc. osób o wyższych dochodach.

Na drugim miejscu znajduje się energia jądrowa, którą popiera 16 proc. Polaków. Wynik ten jest o cztery punkty procentowe wyższy od średniej europejskiej. Wyraźne jest zróżnicowanie w zależności od płci: energię jądrową popiera 24 proc. mężczyzn i 8 proc. kobiet. Poparcie dla rozwoju w dziedzinie energii jądrowej jest również większe wśród osób o wyższych dochodach (20 proc.) w porównaniu z osobami o niższych dochodach (13 proc.).

16 proc. Polaków opowiada się za oszczędzaniem energii, a tylko 7 proc. chce zwiększenia roli gazu ziemnego. W kwestii oszczędzania energii również zauważalne jest zróżnicowanie w zależności od płci. Znacznie bardziej skłonne do tego, aby wspierać takie działania są kobiety (20 proc.) niż mężczyźni (12 proc.).

Polacy w większości (63 proc.) poparliby wprowadzenie podatku od produktów i usług, które najmocniej przyczyniają się do globalnego ocieplenia. Opowiadają się również za wprowadzeniem minimalnej 5-letniej gwarancji na każdy produkt elektryczny lub elektroniczny oraz za zastąpieniem lotów na krótkich dystansach szybkimi, niskoemisyjnymi pociągami we współpracy z sąsiednimi krajami.

Przeczytaj także: Elektromobilność – czym jest i jak się rozwija w Polsce?

 

 

 

Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.

Tags: ekologia
ShareTweet

Podobne artykuły

Badanie na temat drugiego obiegu ubrań, sklep w centrum handlowym
EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata

RAPORT: 51% konsumentów chce kupować nowe i używane ubrania w tym samym sklepie

Wymiana kopciuchów w WarszawieDym wylatujący z komina kopciucha w Warszawie
EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata

8 kopciuchów w 2 miesiące – pozostało „tylko” 10803. Do wymiany w 9 miesięcy…

9 i 10 kwietnia w Warszawie odbędą się targi Ekocuda
EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata

9 i 10 kwietnia w Warszawie odbędą się targi Ekocuda

przedstawiciele Columbus Energy, Saule Technologies i Somfy Polska po podpisaniu umowy
EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata

Strategiczna współpraca na rynku fotowoltaiki

Andrzej Gutowski, Colliers
EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata

KOMENTARZ: ESG się standaryzuje

galeria Wileńska
EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata

Na czym polega kampania „EkoWileńska”?

Następny artykuł
Konkurs Carrefour. Promuje zrównoważony rozwój i zdrowe odżywianie

Konkurs Carrefour. Promuje zrównoważony rozwój i zdrowe odżywianie

Zaloguj się, aby skomentować

Najnowsze informacje

Superfoods – które produkty z Polski i zagranicy zaliczają się do tej grupy?

Olej z czarnuszki – właściwości, zalety, zastosowanie

Jak prawidłowo oddychać i jak ważne jest to dla organizmu?

12 sposobów na ograniczenie starzenia się skóry

Jak wzmocnić odporność? Poznaj 12 sprawdzonych sposobów

Medytacja na stres – zalety regularnej praktyki, korzyści i jak medytować?

Reklama
ekobiznes logo

Eko Biznes to serwis informacyjny poświęcony ekologicznym rozwiązaniom i przedsięwzięciom w różnych gałęziach biznesu, tworzony przez profesjonalnych dziennikarzy. Dostarczamy najświeższe informacje i publikujemy najciekawsze wywiady.

Wydawcą serwisu jest Tree Media Sp. z o. o. z siedzibą w Białymstoku, al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 6, 15-111. Nr NIP 5423437801, REGON 389496703, KRS 0000912533.

Informacje prawne

  • Regulamin Serwisu
  • Regulamin Konta
  • Regulamin Newslettera
  • Polityka Prywatności

Ważne

moje ciepło 2022

Kategorie

  • Artykuł patnera
  • Artykuł sponsorowany
  • Ekologia w ecommerce
  • EkoNewsy czyli eko ciekawostki ze świata
  • Energia
  • INNE
  • Mobilność
  • Wywiady
  • ZDROWIE

Informacje

  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wywiady
  • EkoNewsy
  • Energia
  • Mobilność
  • Ekologia w ecommerce
  • Zaloguj się
  • Załóż nowe konto

© 2021 ekoBiznes.pl

Logowanie

Uzupełnij poniższe pola, aby się zalogować

nie pamiętasz hasła? Załóż nowe konto

Załóż konto z dostępem do wielu treści premium

Uzupełnij poniższe pola

Wszystkie pola są wymagane. Zaloguj się

Nie pamiętasz hasła?

Uzupełnij poniższe pole, aby odzyskać hasło. Otrzymasz od nas wiadomość email.

Zaloguj się
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Go to mobile version