Niemal co trzeci Polak rozważa zakup „elektryka” – wynika z najnowszej edycji Barometru Nowej Mobilności Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). W ciągu ostatnich pięciu lat odsetek osób zainteresowanych zakupem samochodu z napędem elektrycznym wzrósł aż o 20 pkt proc.
„Barometr Nowej Mobilności 2021/22” to, jak przypomina Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), 5. edycja badania zawierającego wnioski z badania opinii społecznej dotyczącego elektromobilności. Autorzy badania sprawdzają m.in. jaki jest potencjał dotyczący zakupu „elektryka”.
Barometr powstaje na podstawie odpowiedzi uzyskanych od reprezentatywnej grupy polskich kierowców, którzy realnie rozważają zakup nowego pojazdu w okresie najbliższych trzech lat.
Co 3. Polak myśli o zakupie „elektryka”
Z najnowszej edycji badania wynika, że 32,3 proc. Polaków deklaruje, że realnie rozważa zakup BEV (samochodu całkowicie elektrycznego) lub PHEV (hybrydy typu plug-in) w okresie najbliższych trzech lat.
Tymczasem, jeszcze w 2017 roku takie plany miało zaledwie 12 proc. respondentów. To oznacza, że w ciągu niespełna pięciu lat odsetek osób zainteresowanych zakupem „elektryka” wzrósł aż o 20 pkt proc. Z danych zaprezentowanych przez PSPA wynika, że w 2018 roku odsetek ten wynosił 17 proc., zaś przed rokiem 29,4 proc.

Zainteresowanie samochodami elektrycznymi rośnie, ponieważ rynek elektromobilności rozwija się w coraz szybszym tempie. W stosunku do roku 2017 gama modelowa powiększyła się o 475 proc., a elektryki zadebiutowały w ofercie kolejnych 23 producentów. Ponadto wraz rozwojem oferty EV rozbudowie ulega sieć ogólnodostępnych ładowarek, która od 2019 r. powiększyła się niemal dwukrotnie – komentuje Jan Wiśniewski, Kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA.
Przeczytaj także: Czym jest elektromobilność?
Twórcy badania zwracają uwagę, że Polacy stają się coraz bardziej świadomi wyzwań związanych z ochroną klimatu i ekologią. Dowodzi tego fakt, że niespełna 39 proc. uczestników badania jest przekonanych o pozytywnym wpływie pojazdów elektrycznych na środowisko. Pięć lat temu takie przekonanie wyrażało zaledwie 8 proc. ankietowanych.
Rośnie również liczba Polaków, którzy mieli okazję zasiąść za kierownicą „elektryka”. O ile w 2017 roku było to jedynie 6 proc. kierowców, o tyle w tym roku było to już niemal 20 proc. badanych. 62,5 proc. osób z tej grupy jeździło pojazdem elektrycznym kilkukrotnie.
Pytani o największe zalety użytkowania samochodów elektrycznych, badani najczęściej wskazują niskie koszty eksploatacji (47,8 proc.) oraz cichą pracę układu napędowego (47 proc.). Wśród największych wyzwań najczęściej wymieniany jest natomiast zasięg (47,8 proc.) oraz dostępność infrastruktury ładowania (46,2 proc.).
Z badania wynika również, że Polacy postrzegają elektromobilność jako przyszłość motoryzacji. Zdaniem 79,5 proc. ankietowanych samochody elektryczne zastąpią w przyszłości pojazdy spalinowe.
Kto raz spróbował, ten się przekonał?
– Odsetek kierowców, którzy chcą kupić auto elektryczne rośnie wraz z liczbą osób, które choć raz jechały takim pojazdem. Badanie potwierdza nasze obserwacje – kto miał okazję jeździć autem elektrycznym, nie będzie chciał już z niego wysiąść. Widać to także po licznym gronie respondentów, które uważa zeroemisyjne pojazdy za przyszłość motoryzacji. Wciąż oczywiście konsumenci wskazują pewne bariery dla rozwoju elektromobilności, ale nie są to problemy, których nie da się pokonać – zarówno zasięgi, jak i sieci stacji ładowania rosną w bardzo w szybkim tempie – komentuje Radosław Kitala, Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska.
Uczestników badania zapytano również, o to, jaką kwotę są w stanie przeznaczyć na zakup samochodu. Największa grupa respondentów (39,6 proc.) deklaruje, że jest w stanie przeznaczyć na ten cel od 50 do 100 tys. zł. 27,6 proc. respondentów zadeklarowało budżet na poziomie od 100 do 150 tys. zł. PSPA zwraca uwagę, że osoby dysponujące takimi środkami mogłyby wybierać spośród 18 modeli samochodów elektrycznych, a dzięki dotacji w wysokości 18 750 zł z programu „Mój Elektryk” ich wybór powiększyłby się do 26 modeli. W przypadku dotacji na poziomie 27 000 zł (z Kartą dużej rodziny) byłoby to 28 modeli.
Zobacz też: Rośnie oferta „elektryków” w Polsce
O badaniu:
Badanie Barometr Nowej Mobilności 2021 zostało przeprowadzone we wrześniu 2021 r. na grupie ponad 1200 respondentów z wykorzystaniem metody wywiadów on-line przez agencję SW RESEARCH. Badanie zrealizowano w ramach kampanii elektromobilni.pl, jednej z najbardziej kompleksowych inicjatyw w Europie, której celem jest edukacja i wzrost świadomości społecznej w zakresie rozwoju zeroemisyjnych technologii w transporcie.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.