Zanieczyszczenie plastikiem nie zmniejsza się. Mimo, że koncerny deklarują redukcję użytkowania tworzyw sztucznych. W czołówce największych winowajców ponownie znalazły się Coca Cola i PepsiCo, a po raz pierwszy Unilever. Zdaniem organizacji Break Free From Plastic, obecność Unileveru w tej niechlubnej trójce jest szczególnie rażąca.
Break Free From Plastic to ogólnoświatowy ruch, którego celem jest jak największa redukcja zanieczyszczenia ziemi plastikiem. W praktyce oznacza to walkę z zanieczyszczeniem tworzywami sztucznymi w całym łańcuchu wartości: od ekstrakcji po utylizację. Ruch powstał w 2016 roku, a dziś ma ponad 11 tys. członków. Są to zarówno organizacje, jak i osoby prywatne. Organizacja co roku publikuje raport, w którym wskazuje winnych największych zanieczyszczeń tworzywami sztucznymi. Powstaje on na podstawie badania odpadów plastikowych znalezionych na ulicach miast, w parkach, lasach, na plażach i obszarach przybrzeżnych. Od sierpnia do września tego roku wolontariusze BFRP i Greenpeace przeprowadzili 440 akcji sprzątania w 45 krajach świata. Zebrali łącznie ponad 330 tys. kawałków plastiku, z których 58 proc. było wyraźnie oznaczonych marką konsumencką.
Rażący awans
W 2021 roku na 1. i 2. miejscu niechlubnego rankingu ponownie uplasowały się koncerny Coca Cola i PepsiCo. Ponownie, czyli w przypadku Coca Coli, już po raz czwarty. Raport pokazuje, że w tym roku koncern przyczynił się do dwukrotnie większego zanieczyszczenia niż PepsiCo i Unilver razem wzięte. Wolontariusze zebrali ponad 20 tys. produktów tej marki. Sugeruje to, że zobowiązanie Coca-Coli do zbierania jednej butelki za każdą sprzedaną, ma niewielki wpływ na zanieczyszczanie przez firmę tworzywami sztucznymi. PepsiCo został jednym z trzech podmiotów odpowiedzialnych za największe zanieczyszczenie plastikiem już trzeci raz z rzędu, z liczbą ponad 8 tys. plastikowych odpadów. Stało się to pomimo niedawnych dobrowolnych zobowiązań firmy do zmniejszenia o połowę zużycia pierwotnego plastiku do 2030 roku.
Więcej: System kaucyjny za butelki szklane i plastikowe w 2022 r.?
Największym ciosem dla ekologów okazał się jednak awans firmy Unilever do niechlubnej trójki. Koncern ten znalazł się w niej po raz pierwszy, co twórcy raportu określili mianem „rażącego awansu” i „rzeczy szczególnie obraźliwej”. Przyczyną takiej reakcji jest fakt, że Unilever jest głównym sponsorem szczytu klimatycznego COP26, który w niedzielę rozpoczął się w Glasgow. Wolontariusze zebrali ponad 6 tys. plastikowych odpadów tej marki.
Firmy te twierdzą, że zajmują się kryzysem związanym z tworzywami sztucznymi, jednocześnie współpracując z firmami naftowymi, aby produkować jeszcze więcej plastiku. Aby powstrzymać ten bałagan i przeciwdziałać zmianom klimatu, międzynarodowe koncerny, takie jak Coca-Cola, PepsiCo i Unilever, muszą położyć kres uzależnieniu od jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i odejść od paliw kopalnych – mówi Abigail Aguilar, Plastics Campaign Regional Coordinator, Greenpeace Southeast Asia.
Na kolejnych miejscach rankingu znalazły się: Nestle, Procter&Gamble, Mondelez, Philip MorrisDanone, Mars oraz Colgate-Palmolive.
Odpowiedzialność za zanieczyszczenie plastikiem
Autorzy raportu twierdzą, że rządy powinny pociągać do odpowiedzialności największych trucicieli. W dokumencie wzywają władze państw do nakładania kar na korporacje, ponieważ dobrowolne zobowiązania firm nie zmniejszają ilości śmieci. Blisko 300 organizacji w 76 krajach podpisało list otwarty do delegatów COP26, domagając się odejścia od wydobycia paliw kopalnych i produkcji tworzyw sztucznych. Jednocześnie, Global Alliance for Incinerator Alternatives (GAIA), również będący partnerem kampanii Break Free From Plastic, opublikował raport, w którym przeanalizował cele wyznaczone przez 99 rządów w celu zmniejszenia szkodliwych gazów cieplarnianych. Są to tzw. wkłady określone na poziomie krajowym (NDCs). Okazało się, że tylko 11 krajów, w tym Sri Lanka, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Malediwy, zaproponowało strategie bezpośredniego zwalczania odpadów z tworzyw sztucznych. Żaden kraj nie proponuje natomiast ograniczenia produkcji tworzyw sztucznych.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.