Mercedes-Benz stawia na zrównoważony transport także na etapie tworzenia samochodów. Koncern podpisał właśnie umowę z Wałbrzyską Specjalną Strefą Ekonomiczną INVEST-PARK. Na jej podstawie w Jaworze powstanie bocznica kolejowa i centrum logistyczne dla fabryki Mercedesa. Będą służyć przede wszystkim przyjaznej dla środowiska dystrybucji baterii elektrycznych z Jawora do fabryk Mercedesa na świecie.
- Prace budowlane rozpoczną się już za kilka miesięcy, a ich zakończenie zaplanowano na 2024 rok
- Bocznica połączona będzie z linią kolejową nr 137 Kędzierzyn Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica.
- Fabryka w Jaworze od początku była zaprojektowana jako zakład neutralny pod względem emisji CO2
Najnowsza inwestycja obejmuje budowę bocznicy kolejowej w południowo-zachodniej części strefy ekonomicznej, podobszar Jawor/DSAG S3, oraz centrum logistycznego na terenie fabryki Mercedesa w Jaworze. Bocznica połączona będzie z linią kolejową nr 137 Kędzierzyn Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica. Na powierzchni 2,6 ha powstanie centrum logistyczne, czyli nowoczesna platforma przeładunkowa z zawansowaną technologiczne infrastrukturą, przeznaczoną w szczególności do obsługi transportu baterii litowo-jonowych z Jawora do fabryk samochodowych Mercedesa na świecie.
Dążenie do neutralności pod względem emisji CO2 było naszym celem od samego początku istnienia fabryki w Jaworze. Zakład zasilany jest w 100 proc. energią odnawialną. Kolejnym krokiem redukcji CO2 jest obszar logistyki. Dzięki nowej bocznicy kolejowej zminimalizujemy transport drogowy do i z fabryki. Wspólnie z WSSE robimy kolejny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju naszej produkcji i dystrybucji – mówi dr Andreas Schenkel, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Manufacturing Poland.
Bocznica kolejowa Mercedesa – rozpoczęcie budowy jeszcze w tym roku
Projekt finansowany jest ze środków WSSE oraz MBMPL, a koszt szacowany na kilkadziesiąt milionów złotych. W najbliższym czasie zostanie ogłoszony przetarg. Bocznica kolejowa Mercedesa i centrum logistyczne mają powstać do początku 2024 roku – prace budowlane ruszą jeszcze w lecie 2022 roku.
Cieszymy się, że WSSE może wnieść istotny wkład w realizację tak ważnego projektu. Mercedes-Benz Manufacturing Poland jest dla nas strategicznym partnerem. Kolejna wspólna inwestycja jest dowodem na to, że nasza współpraca układa się znakomicie – mówi Piotr Wojtyczka, Prezes Zarządu WSSE INVEST-PARK.
Fabryka Mercedes-Benz w Jaworze jest ważną częścią sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Powertrain i zaawansowanym technologicznie miejscem produkcji wysoko wydajnych, czterocylindrowych silników benzynowych i wysokoprężnych, a także baterii do samochodów Mercedes-Benz typu hybryd plug-in i elektrycznych modeli Mercedes EQ. Fabryka produkuje baterie do hybryd plug-in dla Klasy C, E i S od 2020 roku, a w zeszłym roku rozszerzyła swoją ofertę o systemy baterii do elektrycznych kompaktowych SUV-ów Mercedes-EQ.
Przeczytaj także: Kolekcja ubrań Mercedesa z poduszek powietrznych
Fabryka na Dolnym Śląsku od początku była zaprojektowana jako zakład neutralny pod względem emisji CO2, dzięki czemu odgrywa pionierską rolę w ramach założeń programu zrównoważonego rozwoju koncernu Mercedes-Benz AG. W energię elektryczną zaopatruje ją pobliska farma wiatrowa (VSB). Fabryka w Jaworze, której powierzchnia produkcyjna i logistyczna wynosi około 250 000 metrów kwadratowych, korzysta z nowoczesnych urządzeń oraz innowacyjnych technologii Przemysłu 4.0.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.