Firmy technologiczne stoją pod presją. Klienci i inwestorzy domagają się dekarbonizacji, a najwięksi gracze odpowiadają na te potrzeby. Efekt? Gwałtowny wzrost ilości kupowanej czystej energii i kolejny pobity rekord.
Konsumenci i inwestorzy na całym świecie zwracają coraz większą uwagę na ekologiczny aspekt działalności korporacji. To, czy firma stara się chronić środowisko naturalne, czy nie, w rosnącym stopniu wpływa na decyzje zakupowe i związane z korzystaniem z usług. Oznacza to, że konsument może zrezygnować z usług danej korporacji, jeśli nie podejmuje ona działań na rzecz natury. Jak pokazuje raport Bloomberg New Energy Finance, firmy rozumieją ten rynkowy trend i na niego odpowiadają, co przekłada się m.in. na zakup rekordowej ilości energii odnawialnej w 2021 r.
Kolejny rekord pobity
Jak czytamy w raporcie, w minionym roku producenci energii sprzedali 31,1 GW zielonej energii firmom spoza branży elektrycznej. Stanowi to wzrost o 24 proc. w stosunku do poprzedniego rekordu ustanowionego w 2020 r. Według BNEF umowy stanowiły ponad 10 proc. mocy wytwórczych energii odnawialnej dodanej na całym świecie w 2021 r.
Kto przoduje w spełnianiu oczekiwań klientów i inwestorów? Biorąc pod uwagę państwa, w rankingu zdecydowanie przodują Stany Zjednoczone Ameryki. W 2021 roku zakontraktowały one 65 proc. globalnej mocy, a wartość ich umów wyniosła 17 GW. Dla porównania w całej Europie moc ta wyniosła 8,7 GW, a w Azji 2 GW.
Przeczytaj także: Energia odnawialna to nowe rynki pracy
Okazuje się, że największymi nabywcami były duże firmy technologiczne. Na czele listy uplasował się Amazon.com Inc., który podpisał 44 umowy na zakup energii poza siedzibą firmy o łącznej mocy 6,21 GW. Według BloombergNEF portfel czystej energii firmy Amazon jest obecnie 12. co do wielkości wśród wszystkich rodzajów firm na całym świecie. Microsoft Corp. i Meta Platforms Inc. kupiły odpowiednio 6,15 GW i 2,2 GW.
Google wyznacza trendy
Raport Blommberga pokazuje nowy trend wśród korporacji. Google był kiedyś największym korporacyjnym nabywcą czystej energii, ale pozostał w tyle za Amazonem, Microsoftem, Meta i kilkoma innymi firmami spoza branży technologicznej. Koncern stawia bowiem obecnie na nową strategię, która obejmuje całodobowe pokrycie konsumpcji energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych w każdym miejscu na świecie. Wiąże się to z inwestycjami w nowe technologie i pozyskiwaniem nowych źródeł czystej energii np. energii geotermalnej i wodnej.
Po raz pierwszy Google ogłosił takie plany w 2020 roku. Microsoft zdecydował się na podobne rozwiązanie rok później – nadal w dużej mierze opiera się na umowach zakupu energii, coraz mocniej dąży jednak do wdrożenia systemu 24/7.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.