Czym jest ekologia dla Polaków? Na to pytanie ma odpowiedzieć raport „Czy Polacy są gotowi na uratowanie Ziemi” opracowany przez Banki Żywności. Będzie on prezentowany już w najbliższy piątek, z okazji Światowego Dnia Żywności.
2030 to rok graniczny – to właśnie wtedy ma zostać zrealizowanych 17 celów zrównoważonego rozwoju ustanowionych przez ONZ. Cele te dotyczą ochrony środowiska, ale także bezpieczeństwa żywnościowego, walki z ubóstwem, głodem, nierównościami oraz dążenia do podnoszenia poziomu edukacji. W 2021 roku Polska awansowała o 8 miejsc w rankingu Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Wyprzedziła w ten sposób Kanadę, Wielką Brytanię i Szwajcarię. Przyczyniły się do tego działania systemowe, ale także zmieniające się podejście całego społeczeństwa.
Mamy głębokie przekonanie, że kształtowanie świadomości ekologicznej społeczeństwa stanowi nadrzędny cel zrównoważonego rozwoju. Aby zmienić świat, musimy zacząć od siebie, poprzez zmianę codziennych nawyków jak i praktycznego podejścia do kwestii dbania o czystość naszej planety – mówi Beata Ciepła, prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.
Odpowiedzialna konsumpcja nad Wisłą
Czy to oznacza gotowość do przeprowadzenia rewolucji proekologicznej w naszym kraju? W rozmowach z Polakami Banki żywności poruszyły szeroki spektrum tematów. Począwszy od nawyków komunikacyjnych, podejścia do energii atomowej po odpowiedzialną konsumpcję.
Zmiany klimatu już dotyczą naszego życia. Fale upałów czy powodzie to nie jedyne manifestacje zmieniającego się świata. Już niedługo z półek sklepów znikną niektóre gatunki win z basenu Morza Śródziemnego, a czekolada i kawa będą bardziej rarytasem niż codziennością. Miejmy świadomość, że każdy wyrzucony kilogram jedzenia to czyjaś praca, zasoby planety, energia i woda – mówi Anna Kurnatowska, Country Managerka Too Good To Go.
Więcej: Ekspertka Banku Żywności: Zabieranie niedokończonego posiłku z restauracji to wyraz szacunku
Patrząc z perspektywy czasu, zmianie uległa zarówno świadomość Polaków, jak również podejście firm do kwestii ochrony środowiska. Coraz częściej działania dla planety stają się ważną częścią ich strategii biznesowej.
Wspólnie z marką Winiary pragniemy inspirować konsumentów do pozytywnych zmian. Dlatego realizując działania na rzecz środowiska, nie ograniczamy się do operacji naszej firmy. Staramy się również wspierać konsumentów w ważnych dla nich kwestiach. Znakomitym przykładem takich działań jest program Winiary „Pomagamy w gotowaniu i niemarnowaniu”, którego celem jest pomoc w ograniczaniu marnowania żywności w domach – komentuje Szymon Ulkowski, Kierownik ds. e-Business i Komunikacji Europy Centralnej i Wschodniej w Nestlé Polska.
Światowy Dzień Żywności
Prezentacja raportu odbędzie się podczas wydarzenia organizowanego 15 października z okazji Światowego Dnia Żywności. Wyniki skomentują eksperci z różnych branż, m.in. handlu, produkcji oraz startupów. W trakcie eventu poruszony zostanie również temat ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności – paneliści spróbują podsumować dwa lata obowiązywania tego aktu prawnego, ocenić jego skutki i nakreślić istotne zmiany przy nowelizacji ustawy.
Wydarzenie rozpocznie się o godzinie 12.00 w Marzycielach i Rzemieślnikach przy ul. Brackiej 25. Jest ono otwarte dla gości po wcześniejszej rejestracji. Będzie też transmitowane na profilu FB Banków Żywności.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.