Too Good To Go wraz z Trendradar przygotowało mapę ekotrendów na najbliższe miesiące. Główną osią jest tematyka zero waste, żywność oraz ograniczenie marnowania. Część z tych trendów rozwijała się już w ubiegłych latach, jednak pojawiły się też nowe, dotąd znane nielicznym.
Na celowniku obu organizacji znalazły się m.in. nostalgia food, smart food shopping czy ultraurban farming. To obszary zero waste oraz wszelkie działania zmierzające do zainicjowania zmian społecznych w zakresie niemarnowania żywności i zrównoważonego rozwoju.
3xR, czyli słowa klucze
Co zatem będzie miało największą siłę rażenia w 2022 roku w oczach Moniki Boryckiej z TrendRadar? Na mapie ekotrendów w centrum zainteresowania jest zero waste i nic w tym dziwnego, bo jest to megatrend, który z roku na rok przybiera na sile. Przenika się on również z takimi „zielonymi” trendami jak dieta klimatyczna, nostalgia food, smart food, eco-tech czy poszukiwaniem nowych, bardziej zrównoważonych i naturalnych materiałów, które można innowacyjnie wykorzystać. Jak? Np. jako zamienniki nie-ekologicznych produktów. Rok 2022 to w obszarze konsumenckich postaw powrót do tradycji, planowania i oszczędności. Dlatego tak ważne będą przemyślane wybory, ponowne wykorzystanie istniejących produktów czy zastosowanie technologii w służbie ekologii.
Reuse, recykling i resale – to słowa klucze w przypadku gospodarki cyrkularnej niezwykle bliskie najmłodszemu pokoleniu. Generacja Z chce widzieć ekonomię jako obieg zamknięty, gdzie zużyte materiały i surowce wprowadzane są ponownie do kolejnego cyklu życia. Dlatego tak lubią rozwiązania i modele biznesowe oparte o wynajem i ponowne wykorzystanie. Pokolenie Z to również duża część użytkowników aplikacji, którzy chętnie angażują się w ratowanie posiłków przechwytując „paczki niespodzianki”.
Dieta „klimatyczna” i magiczne grzyby
Mamy coraz większą świadomość kosztu, jaki planeta ponosi w procesie produkcji jedzenia. Jest to nie tylko ślad węglowy pochodzący z transportu, ale również ze zużycia wody, energii czy ziemi. Mając na uwadze wpływ jedzenia na środowisko, będziemy chcieli dokonywać świadomych wyborów. Normalizacja roślinnej żywności jest tego naturalną konsekwencją. Sporo z nas chce ograniczyć spożycie mięsa czy nabiału, stawiając na fleksitarianizm czy reduktarianizm. Okazuje się, że niektóre grzyby jak na przykład japońskie Koji są w stanie świetnie podbijać smak potraw. Aromaty umami mogą być niezwykle pomocne przy produkcji roślinnego mięsa. „Magia” grzybów ukryta jest również w ich bioróżnorodności. Świetnie sprawdzą się również jako wsparcie przy rozkładaniu plastiku, co jest szczególnie ważne w przypadku opakowań jednorazowych. W tym roku zdecydowanie będziemy stawiać na te wielokrotnego użytku, co wymusiła pandemia. Zauważono istotny wzrost sprzedaży posiłków na wynos, co jest ogromnym wyzwaniem dla producentów opakowań. Ekoświadomi klienci chcą, żeby jedzenie zostało zapakowane zgodnie z ich przekonaniami. Dlatego stosowanie rozwiązań nadających się do recyklingu, materiałów biodegradowalnych i jadalnych będzie trendy.
Powrót do smaków dzieciństwa
Aplikacje w służbie ekologii świetnie korespondują z trendem Smart Food Shopping ze względu na rosnące zainteresowanie nurtem Eco Tech. Personalizacja, analiza diety, plany posiłków, gotowa lista zakupów. To łatwe i przyjemne rozwiązania. Będziemy stawiać na ograniczanie marnowania żywności przez świadome wybory. Cyfrowe i inteligentne rozwiązania w zakresie odpowiedzialnego podejścia do żywności będą niezwykle potrzebne, o czym świadczy choćby sukces aplikacji Too Good To Go. Przez ponad dwa lata działalności udało się uratować za pośrednictwem technologii i zaangażowania blisko półtora miliona użytkowników ponad 2 miliony posiłków. Kolejnym trendem korespondującym z jedzeniem jest Nostalgia food, czyli powrót do smaków dzieciństwa. Proste, oszczędne formy bez zbędnych ozdobników czy przydomowe ogródki mają nam ułatwić powrót do korzeni. Połączenie uprawiania własnej żywności z potrzebą obecności roślin w naszym życiu to kolejny zauważalny trend – ogrodnicza terapia. Praca z roślinami i doglądanie ich świetnie wpływa na nasze samopoczucie i „mental health”.
Przeczytaj także: Too Good To Go przeciwko marnowaniu żywności
W tym roku odnotujemy wzrost znaczenia miejskiego rolnictwa i ogrodnictwa w nowej odsłonie. Ultraurban farming, bo o nim mowa będzie koncentrował się na rozwijaniu wewnętrznych farm i upraw roślin w miejskich szklarniach lub farmach na potrzeby konkretnej instytucji, galerii handlowej, marketu czy społeczności. Wertykalne farmy, domowe uprawy hydroponiczne (oparte o wodę), grzyby hodowane nad alejkami sklepowymi i farmy zarządzane przez roboty, to rozwiązania chętnie stosowane w miejskich metropoliach. Rolnictwo regeneratywne to trend zauważalny w przemysłowej produkcji żywności. Polega na odejściu od standardowej formy uprawy i skoncentrowaniu się na takim sposobie, który nie generuje szkód dla naturalnego środowiska. W centrum zainteresowania rolnictwa regeneratywnego jest zastosowanie nawozów naturalnych, zeroemisyjność, skupienie się na materii organicznej gleby, czystości wody, bioróżnorodności oraz przyczynianie się do ujemnego śladu węglowego.
O Too Good To Go
Too Good To Go zrzesza użytkowników we wspólnej walce z marnowaniem żywności, łącząc klientów z miejscami, w których zostało nadwyżkowe jedzenie. Aplikacja wystartowała w Danii w 2016 roku i od tamtej pory zyskała ponad 49,6 milionów użytkowników w 17 krajach. Wśród partnerów Too Good To Go w Polsce są m.in.: Carrefour, Lindt, Starbucks, Costa, Bakalland, Pizza Hut, A. Blikle, North Fish, Massolit, Natura Cold Press, MOD Donuts i wiele innych.
Misją Too Good To Go jest inspirowanie społeczeństwa i udostępnienie narzędzi do walki z marnowaniem jedzenia poprzez budowanie Ruchu Przeciw Marnowaniu Jedzenia, stworzonego, by wywrzeć wpływ na czterech płaszczyznach: Gospodarstw domowych, Przedsiębiorstw, Edukacji i Polityki.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.