Nieco ponad 70 proc. firm z sektora MŚP uruchomiło działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, zaś 16 proc. jest jest na etapie ich wdrożenia – wynika z badania „Smart Industry Polska 2021 – droga polskiego przemysłu do zrównoważonego rozwoju”. Wśród przeszkód blokujących aktywność w tym zakresie przedsiębiorstwa wskazują przede wszystkim brak wolnych środków finansowych.
O szczegółach badania „Smart Industry Polska 2021 – droga polskiego przemysłu do zrównoważonego rozwoju” informuje firma Siemens. Badanie pokazuje, że wśród zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem w kontekście zmian klimatycznych najbardziej znane okazały się „Odnawialne Źródła Energii’”. 8 na 10 firm wie bardzo dużo bądź przynajmniej posiada ogólną wiedzę w tym temacie.
Znacznie mniej, gdyż ok. połowa badanych wykazuje znajomość takich pojęć jak: „ślad węglowy”, „zeroemisyjność i dekarbonizacja” oraz „Gospodarka Obiegu Zamkniętego”.
Niemal wszystkim badanym obce są takie pojęcia jak „Agenda 2030”, czy „Nowa Taksonomia Europejska”. W pierwszym przypadku chodzi o cele klimatyczne przyjęte przez wszystkie 193 państwa członkowskie ONZ na najbliższą dekadę. Z kolei „Nowa Taksonomia Europejska” służy do oceny, czy prowadzona przez przedsiębiorstwo działalność gospodarcza jest zrównoważona środowiskowo.
Z badania wynika, że firmy planują inwestować w poprawę świadomości swoich pracowników w obszarze zrównoważonego rozwoju. 1/3 z nich przewiduje przeprowadzenie w ciągu najbliższego roku szkoleń dla pracowników, prowadzących do zdobycia umiejętności lub kompetencji potrzebnych przedsiębiorstwu do realizowania celów proekologicznych. Tematyka planowanych szkoleń koncentruje się wokół wdrażania dobrych praktyk, wykorzystania wiedzy z zakresu zrównoważonego rozwoju oraz zastosowania zielonych technologii w praktyce.
Przeczytaj także: Co to jest ekologia?
Co 10. firma nie planuje żadnych działań
Badanie „Smart Industry Polska 2021 – droga polskiego przemysłu do zrównoważonego rozwoju” pokazuje, że aż 72 proc. przedsiębiorstw uruchomiło już odpowiednie procesy w zakresie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Z kolei 16 proc. jest na etapie ich wdrożenia. Jedynie 12 proc. przedsiębiorstw deklaruje, że nie planuje żadnych działań w zakresie zrównoważonego rozwoju. Warto podkreślić, że w grupie tej są wyłącznie małe firmy.
Niezależnie od skali działalności przedsiębiorstwa najczęściej podejmowane są działania mające na celu ograniczenie zużycia mediów i zwiększenie efektywności produkcji. Znaczna część przedsiębiorstw średniej wielkości podjęła już prace modernizacyjne pozwalające na odzyskiwanie ciepła powstałego w wyniku procesów produkcyjnych, digitalizację procesów oraz opracowanie rozwiązań usprawniających transport i logistykę.
Z badania dowiadujemy się również, że większość firm nie zamierza odkładać działań na rzecz zrównoważonego rozwoju na później. 67 proc. respondentów twierdzi, że przeprowadzi je w ciągu najbliższych dwóch lat, zaś co czwarty w horyzoncie czasowym 3-5 lat.
Co najmniej 2/3 firm ma zamiar realizować działania zmierzające do wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, zastosować urządzenia o podwyższonej efektywności energetycznej, optymalizować zużycie mediów oraz zainwestować w nowe technologie. Niemal 1/4 przedsiębiorstw monitoruje obecnie swój ślad węglowy.
Pytanie „czy” zastąpiono pytaniami „jak” i „kiedy”. Firmy zaczęły szukać rozwiązań, które pozwolą prowadzić biznes odpowiedzialny środowiskowo. Zysk finansowy nie jest już jedynym warunkiem funkcjonowania przedsiębiorstw – stąd wyraźny wzrost znaczenia czynników ESG w ostatnich latach. „Business as usual” odchodzi do lamusa – komentuje wyniki badania dr Alicja Pawłowska-Piorun, zastępca kierownika Krajowego Ośrodka Zmian Klimatu (KOZK), partnera merytorycznego badania.
„Smart Industry Polska 2021” pokazuje tę tendencję także w przypadku krajowego grona MŚP. Firmy inwestujące w zrównoważony rozwój upatrują w nim szansę na wzrost efektywności i konkurencyjności. To dobry sygnał – dodaje.
Jakie bariery?
Najistotniejszym czynnikiem skłaniającym polskie przedsiębiorstwa do inwestowania w rozwiązania z obszaru zrównoważonego rozwoju są zachęty ekonomiczne. Wskazuje na nie blisko połowa badanych. 12 proc. najczęściej wymienia w tym kontekście cele prospołeczne, czyli chęć stania się firmą dbającą o środowisko.
![](https://ekobiznes.pl/wp-content/uploads/2021/12/zrozwoj-grafika.jpg)
Uczestników badania zapytano również o bariery, które powstrzymują ich przed ograniczeniem inwestycji w obszarze zrównoważonego rozwoju. Nie zaskakuje fakt, że jako najczęstszy powód wymieniano brak wolnych środków finansowych (71 proc.). Na dalszych miejscach znalazły się m.in.: brak zachęt finansowych, ograniczenia infrastrukturalne, czy brak regulacji prawnych wymuszających działania w tym zakresie.
Zobacz też: Carrefour promuje zrównoważony rozwój
O badaniu „Smart Industry Polska 2021 – droga polskiego przemysłu do zrównoważonego rozwoju”:
Badanie zostało przeprowadzone w sierpniu i wrześniu br. wśród 251 firm reprezentujących sektor MŚP (w tym 213 firm zatrudniających 20-49 pracowników oraz 38 zatrudniających 50-249 pracowników), posiadających przynajmniej jedną linię produkcyjną. Pomiar przeprowadzono na próbie ogólnopolskiej, kwotowo losowej, zróżnicowanej pod względem branż. Respondentami byli członkowie najwyższej kadry zarządzającej (dyrektorzy zarządzający, prezesi, właściciele). Badanie zrealizowane zostało techniką prearanżowanych wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI), podczas, których ankieter prowadził rozmowę z respondentem korzystając z pomocy komputera ze specjalistycznym oprogramowaniem.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.