Lidl udostępnia e-book, w którym radzi, jak przeciwdziałać marnowaniu jedzenia po świętach. Klienci sieci znajdą w nim podpowiedzi odnośnie odpowiedniego przechowywania żywności oraz jej ponownego przechowywania. Łącznie z ciekawymi przepisami na dania z resztek i…bez resztek.
W Polsce wyrzuca się ok. 5 mln ton żywności rocznie, przy czym za blisko 50 proc. tej ilości odpowiadają gospodarstwa domowe. Według badania przeprowadzonego przez Federację Polskich Banków Żywności oraz PBS pt. „Czy jesteśmy gotowi na uratowanie ziemi?” wśród najczęściej wyrzucanych produktów spożywczych znajdują się: pieczywo (32 proc.), owoce (30 proc.), warzywa (24 proc.) oraz wędliny (20 proc.). W ogólnym tonażu żywności trafiającej na śmietnik spory udział mają produkty i potrawy pozostające po Świętach Bożego Narodzenia. Są jednak sposoby na to, aby nie zmarnować tego, co pozostanie po świątecznym biesiadowaniu.
Jak robić zakupy i nie marnować jedzenia?
W pierwszej kolejności należy zaplanować jakie posiłki przygotujemy w najbliższym czasie oraz jakich składników chcemy użyć. Następnie konieczny jest przegląd produktów, które już znajdują się w kuchennych szafkach i spiżarniach. Często okazuje się, że część z nich konsumenci już posiadają. Należy zatem skorzystać z zapasów ze zbliżającym się terminem przydatności do spożycia. Istotnym elementem przygotowań jest stworzenie listy zakupów, która powinna zawierać tzw. „suche artykuły”, zdatne do długiego przechowywania, oraz świeże owoce, warzywa i mięso, które planujemy spożyć w krótkim czasie. W ten sposób zapewnimy sobie różnorodne i pełnowartościowe posiłki.
Przeczytaj także: Lidl ratuje niedoskonałe warzywa
Co jednak zrobić teraz, gdy po świętach lodówka wciąż jest pełna? Przede wszystkim odpowiednio przechowywać pozostałe potrawy i produkty. Konserwowanie to doskonały sposób na to, aby świeże produkty, jeżeli nie spożyjemy ich od razu, zostały z nami na dłużej. Do najbardziej popularnych metod konserwowania należą mrożenie, suszenie, kiszenie, które ma zastosowanie dla wielu warzyw i owoców, marynowanie oraz peklowanie. Kreatywność w kuchni również jest bardzo cenna. Zanim wyrzucimy jakikolwiek składnik lub resztki produktu zastanówmy się, czy jednak można go jeszcze przetworzyć, jak np. przyrządzić chipsy z obierek po ziemniakach według prostego przepisu. Lidl Polska zachęca wszystkich klientów do uprawiania sztuki kulinarnej w rytmie zero waste, udostępniając specjalny e-book z przepisami na dania przygotowane z resztek i bez resztek.
Teoria i praktyka
Lidl nie tylko edukuje, ale sam daje przykład przeciwdziałania marnowaniu jedzenia. W ramach całego łańcucha dostaw sieć optymalizuje zamówienia produktów w taki sposób, aby ograniczyć marnowanie żywności niemal do „0”. Od początku działania współpracuje z Federacją Polskich Banków Żywności oraz Caritas Polska, z którymi dwa razy w roku realizuje zbiórki żywności dla osób potrzebujących oraz liczne działania edukacyjne. Ostatnie zbiórki przeprowadzone w listopadzie br. przyniosły kolejnych prawie 100 ton produktów. Firma prowadzi również swój autorski projekt „Kupuję, nie marnuję”, w ramach którego w niższej cenie oferuje produkty o krótkim terminie przydatności, jednak w pełni wartościowe. Przecena tych artykułów sięga nawet -70 proc.
W obniżonych cenach Lidl oferuje także „nieperfekcyjne” warzywa i owoce. Zainteresowaniem klientów cieszą się niewymiarowe jabłka sprzedawane prosto ze skrzyń, „krzywe” buraki, marchewki oraz ziemniaki, które obrodziły w nadmiarze. Wprowadzając je do oferty, detalista przeciwdziała ich zmarnowaniu, jednocześnie wspierając polskich dostawców w sprzedaży tych produktów.
Warto także podkreślić, że owoce, warzywa oraz pieczywo, które stracą świeżość, są przekazywane przez Lidla do dalszej przeróbki na biogaz. Zatem wszystkie działania sieci Lidl Polska dążą do możliwie najlepszych rozwiązań wokół niemarnowania żywności.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.