86 proc. Polaków deklaruje, że raz jakiś czas kupuje ekologiczne produkty spożywcze – wynika z raportu Farmy Świętokrzyskiej. Dwie trzecie respondentów z tej grupy twierdzi, że jest w stanie dopłacić za produkt eko.
Farma Świętokrzyska, jedna z największych polskich firm oferujących ekologiczne warzywa, owoce oraz przetwory, opublikowała raport „Trendy w ekozakupach Polaków”.
Z przeprowadzonego na potrzeby raportu badania wynika, że dla 70 proc. Polaków cena jest najważniejszym kryterium przy zakupie produktów spożywczych. W drugiej kolejności wskazano smak produktu (53 proc.). Dla jednej trzeciej respondentów znaczenie ma lokalne pochodzenie produktu, a także znana i lubiana przez konsumenta marka.
Co dziesiąty ankietowany wybierając produkty kieruje się kwestiami ekologii i ochrony środowiska.
To naturalne, że cena jest dla klientów ważnym czynnikiem wyboru produktów spożywczych. Jednak tak jak przy każdych zakupach, rozsądnie jest wziąć pod uwagę nie tylko koszty, ale też jakość. W przypadku żywności to szczególnie ważne, ponieważ to, w jaki sposób jemy przekłada się na nasze obecne i przyszłe samopoczucie oraz zdrowie. Korzyści z wyboru żywności ekologicznej wykraczają poza finanse. Stąd część konsumentów jest w stanie zapłacić więcej za produkt ekologiczny, mając świadomość, że jest on bardziej odżywczy dla organizmu i nie zawiera szkodliwych pozostałości środków ochrony roślin. Rośnie też świadomość, że rolnik, żeby uprawiać żywność bio musi ponieść większe nakłady finansowe wynikające m.in. z przestrzegania restrykcyjnych norm czy większego udziału pracy ludzkich rąk, czego wymaga specyfika pierwotnej produkcji ekologicznej – komentuje Łukasz Gębka, prezes Farmy Świętokrzyskiej.
Przeczytaj także: Co to jest ekologia?
Ilu z nas gotowych dopłacić?
Z badania wynika, że ekologiczne produkty spożywcze przynajmniej raz na jakiś czas kupuje aż 86 proc. Polaków. 67 proc. badanych z tej grupy twierdzi, że jest w stanie za taki produkt zapłacić więcej niż za podobny nieekologiczny. Na wyższy koszt produktu bio nie godzi się co piąty respondent.
Nasi klienci najchętniej kupują ekologiczne sezonowe owoce i warzywa. To produkty, których jakość najłatwiej zobaczyć i ocenić już po pierwszym kontakcie w sklepie czy pierwszym zamówieniu internetowym. Efektem pandemii jest duży wzrost sprzedaży bio dań gotowych, który cały czas się utrzymuje – informuje prezes Farmy Świętokrzyskiej.
Według Łukasza Gębki wzrost świadomości konsumentów i rozwój asortymentu produktów ekologicznych spowoduje, że coraz więcej osób „będzie szukać zielonego listka na gotowych daniach obiadowych, mrożonkach czy surówkach”.
Niemal 60 proc. z grupy kupujących ekologiczne produkty żywnościowe czyni tak dlatego, że są zdrowsze. 39 proc. badanych jako powód wskazuje to, że nie zawierają składników szkodliwych dla zdrowia. Ochronę środowiska naturalnego wymieniło 20 proc. ankietowanych.
Dlaczego nie kupujemy ekologicznych produktów?
Pytani o to, dlaczego nie kupują ekologicznych produktów żywnościowych, badani najczęściej wskazywali na fakt, iż są zbyt drogie (56 proc.). Niemal co trzeci respondent twierdzi, że nie dostrzega różnicy pomiędzy produktami ekologicznymi a zwykłymi. 23 proc. respondentów uważa, że ekologiczne produkty wcale nie są zdrowsze od zwykłych.
Zobacz też: Coraz więcej Polaków chce jadać zdrowo
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.