Produkcja energii z wiatru, recykling i odzysk energii z prawie 95 proc. odpadów powstających w naszych sklepach, wycofanie z oferty wyposażenia domu plastikowych produktów jednorazowego użytku oraz baterii alkalicznych – to tylko niektóre z naszych działań, które przybliżają nas do realizacji długoterminowego celu strategicznego, jakim jest przekształcenie firmy w biznes w pełni cyrkularny do 2030 roku – mówi w rozmowie z Ekobiznes Maciej Krzyczkowski, Public Affairs Manager w IKEA Retail Sp. z o.o. w Polsce.
Radosław Święcki: Na wstępie proszę przyjąć gratulacje w związku z przyznaną państwu właśnie nagrodą Złotego Spinacza za kampanię „Tak! dla edukacji klimatycznej”. Prosiłbym o przybliżenie czytelnikom – którzy o kampanii nie słyszeli – jej idei…
Maciej Krzyczkowski: Przede wszystkim bardzo dziękuję w imieniu wszystkich partnerów kampanii. Cieszymy się, że inicjatywy, w które angażujemy się jako IKEA, są doceniane przez ekspertów w dziedzinie komunikacji i public affairs. Sukces „TAK! dla edukacji klimatycznej” to przede wszystkim ścisła współpraca UN Global Compact Network Poland, WWF Polska, Młodzieżowego Strajku Klimatycznego, Polskiego Klubu Ekologicznego Okręg Mazowiecki, IKEA Retail Polska oraz Onet.pl. To właśnie nasze wspólne zaangażowanie uwiarygodniło kluczowe przekazy kampanii zapewniając szeroki i jakościowy zasięg oraz dotarcie do różnorodnych grup społecznych.
Co do samej kampanii, to jej celem było zwrócenie uwagi na rolę i potrzebę prowadzenia w szkołach rzetelnej edukacji klimatycznej – opartej na danych naukowych i realizowanej w ramach obowiązujących przedmiotów. Zachęcaliśmy jak najwięcej osób do wyrażania poparcia dla edukacji klimatycznej w szkołach. Wspólnie z partnerami apelowaliśmy i wciąż apelujemy o uzupełnienie podstawy programowej w szkołach o edukację na temat zmiany i ochrony klimatu. Według ONZ edukacja klimatyczna jest jednym z kluczowych elementów globalnej odpowiedzi na zmianę klimatu.
Czy planują państwo kolejną edycję kampanii?
Kontynuujemy działania na rzecz edukacji klimatycznej współtworząc Okrągły Stół dla Edukacji Klimatycznej zainicjowany w ramach naszej kampanii. Okrągły Stół jest inicjatywą UN Global Compact Polska, a jego celem jest wypracowanie wspólnie z ekspertami rekomendacji na rzecz systemowej zmiany wprowadzającej edukację klimatyczną do szkół. Wiele zależy od procesu wdrażania założeń listu intencyjnego w sprawie współpracy na rzecz edukacji ekologicznej i klimatycznej, podpisanego między Ministrem Edukacji i Nauki oraz Ministrem Klimatu i Środowiska, w odpowiedzi na społeczny apel ws. edukacji klimatycznej.
Budowanie świadomych i odpowiedzialnych społecznie postaw jest niezbędne w obliczu wyzwań, z którymi muszą zmierzyć się obecne i przyszłe pokolenia. Jako biznes czujemy się odpowiedzialni za tworzenie pozytywnych wartości dla klientów, społeczeństwa i planety. Nie wykluczamy zatem kolejnych kampanii społecznych, które będą dotyczyły ważnych dla nas zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz równością.
Przeczytaj także: Co to jest ekologia?
Kiedy ruszy edukacja klimatyczna z prawdziwego zdarzenia?
Wspomniany przez pana społeczny apel ws. edukacji klimatycznej to ponad 62 tys. podpisów, jakie w ramach kampanii zebrano pod petycją na rzecz uzupełnienia podstawy programowej w szkołach o edukację na temat zmiany i ochrony klimatu. Czy w państwa ocenie jest na to szansa w praktyce, czy nasze dzieci doczekają się przedmiotu poświęconego zmianom klimatycznym?
Przede wszystkim jesteśmy niezwykle dumni, że ponad 60 tys. osób udzieliło poparcia dla naszej inicjatywy. Kwestie związane ze zmianą klimatu nie należą do łatwych. Aktualnie młodzież dowiaduje się o zmianie klimatu głównie z Internetu, telewizji czy mediów społecznościowych. Wierzymy w to, że dzięki naszej kampanii udało nam się poruszyć społeczeństwo, ale też zainteresować media i interesariuszy tematem pilnej potrzeby wprowadzenia takiej edukacji do polskiej szkoły.
Wspomniany list to znaczący krok w tym kierunku. W podpisanym dokumencie Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska, zobowiązały się do przeprowadzenia analizy propozycji działań na rzecz skutecznej i rzetelnej edukacji ekologicznej i klimatycznej. Podkreślono również, że zainicjowano współpracę, a konkretne rozwiązania będą wypracowywane przy wsparciu środowisk wyspecjalizowanych w tej tematyce.
Pozostaje trzymać kciuki w tej sprawie. Tymczasem chciałbym przejść do niedawnego Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji, podczas którego apelowali państwo o przyspieszenie działań proklimatycznych i podejmowanie wiążących deklaracji w sektorze handlowym w trosce o przyszłości planety. Dlaczego zdecydowali się państwo na taki apel?
Kongres Nowej Dystrybucji to wydarzenie, które jest otwarte na przyszłościowe myślenie, a tak możemy określić nasz apel o przyspieszenie działań proklimatycznych. Wszyscy musimy współpracować, aby stworzyć społeczeństwo niskoemisyjne. Tylko wspólnymi siłami możemy zbudować lepszą przyszłość. Taką, w której żyje i pracuje się lepiej, a nasze gospodarki są lepiej zarządzane. Przyszłość, która jest lepsza dla nas wszystkich oraz dla naszej planety. Jest to szczególnie ważne, gdyż zaledwie 5 proc. sieci handlowych na świecie, względem łącznych przychodów przemysłu globalnego, zobowiązało się do podjęcia istotnych działań w celu zatrzymania procesu globalnego ocieplenia zgodnie z założeniami Porozumienia Paryskiego.
Zobacz też: Zaapelujemy o przyspieszenie działań proklimatycznych
Jakie proekologiczne działania podejmuje IKEA?
Jakie proekologiczne rozwiązania planuje wprowadzić w najbliższym czasie IKEA?
Dążąc do realizacji celów zrównoważonego rozwoju, jako Ingka (grupa IKEA) wraz z grupą H&M, Kingfisherem oraz Walmartem zaangażowaliśmy się w kampanię Race to Zero, zainicjowaną na COP26, która ma na celu zapobieganie skutkom zmiany klimatu.
Jako IKEA nie tylko dążymy do stania się biznesem pozytywnym dla klimatu, lecz również inspirujemy Polaków do prowadzenia bardziej zrównoważonych i ekologicznych domów, wdrażając rozwiązania, które pozytywnie wpływają na naszą planetę.
W ramach strategii zrównoważonego rozwoju „People & Planet Positive” z 2012 r., podejmujemy szereg działań, troszcząc się o lepsze życie ludzi i środowisko, począwszy od produkcji energii odnawialnej, przez inicjatywy na rzecz ograniczania odpadów, po wspieranie organizacji zajmujących się edukacją klimatyczną najmłodszych. Inwestycje w odnawialne źródła energii, w tym farmy wiatrowe w Polsce, to jeden ze strategicznych elementów realizacji globalnej strategii zrównoważonego rozwoju. Od 2016 roku sześć farm wiatrowych IKEA w Polsce generuje więcej energii niż firma zużywa we wszystkich sklepach IKEA, centrach dystrybucyjnych, centrach handlowych i biurach w Polsce. Farmy wiatrowe o łącznej mocy 180 MW, tylko w ciągu ostatniego roku finansowego IKEA, wyprodukowały 394 GWh energii, czyli więcej, niż jako Grupa Ingka zużywamy w swojej działalności w Polsce.
Produkcja energii z wiatru, recykling i odzysk energii z prawie 95 proc. odpadów powstających w naszych sklepach, wycofanie z oferty wyposażenia domu plastikowych produktów jednorazowego użytku oraz baterii alkalicznych, liczne kampanie inspiracyjne oraz produkty do codziennego użytku lepsze dla ludzi i środowiska oraz w trosce o zasoby naturalne, czy praktyczne porady dotyczące zrównoważonej konsumpcji – to tylko niektóre z naszych działań, które przybliżają nas do realizacji długoterminowego celu strategicznego, jakim jest przekształcenie firmy w biznes w pełni cyrkularny do 2030 roku.
Rozmawiał Radosław Święcki
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.