Od 1 stycznia obowiązuje zakaz niszczenia niesprzedanych artykułów nieżywnościowych dla producentów i dystrybutorów. Chodzi m.in. o ubrania, buty, meble, produkty higieniczne i kosmetyczne, sprzęty elektryczne i elektroniczne. Nowe prawo ma zapobiec marnowaniu zasobów i zwiększaniu ilości śmieci. Władze mają też nadzieję, że skłoni ono producentów i dystrybutorów do przekazywania niesprzedanych nadwyżek organizacjom dobroczynnym.
Zapobieganie marnowaniu zasobów idzie we Francji całkiem nieźle, choć nie tak dobrze, jak by mogło. Zdecydowana większość niesprzedanych produktów jest poddawana recyklingowi lub upcyklingowi bądź przekazywana odpowiednim instytucjom, zajmujących się m.in. dobroczynnością. Pozostaje jednak margines, który można poprawić. Według danych Ministerstwa Transformacji Ekologicznej, w 2019 roku we Francji zniszczono ok. 7 proc. niesprzedanych nadwyżek w 12 głównych sektorach niespożywczych. To równowartość 300 mln euro.
Nadwyżki do recyklingu lub dla ubogich
1 stycznia 2022 roku we Francji wszedł w życie art. 45 ustawy o przeciwdziałaniu powstawaniu odpadów i gospodarce o obiegu zamkniętym. Zobowiązuje on producentów, importerów i dystrybutorów do ponownego użycia, przekazania do ponownego użycia lub recyklingu niesprzedanych produktów nieżywnościowych. Eksperci przewidują, że wdrożenie nowych zasad nie nastręczy trudności, zmiany w regulacji prawnej zapowiadane były bowiem już w 2019 roku, sam przepis uchwalony został natomiast w 2020 roku. Większość producentów i dystrybutorów przygotowała się więc do zmiany wchodzącej w życie 1 stycznia tego roku.
Przeczytaj także: Zrównoważona moda. Apel 11 państw do Komisji Europejskiej
Co można zrobić z niesprzedaną nadwyżką? Jeśli jest to możliwe, przekazać do recyklingu – nawet częściowego. Możliwe jest także sprzedanie ich po niższych cenach – tu sytuacji sprzyja fakt, że nowe prawo wprowadzono na początku roku, a więc w okresie sezonowych wyprzedaży. Eksperci podkreślają jednak, że wiele firm, zwłaszcza z segmentu premium, nie decyduje się na obniżenie cen, aby nie deprecjonować swych luksusowych produktów. Wolą je zniszczyć, niż sprzedać w ramach promocji. Francuskie władze liczą także, że nowe prawo skłoni podmioty odpowiedzialne do zwiększenia ilości darowizn dla instytucji charytatywnych.
Francuskie „non” dla plastiku
To nie jedyna ekologiczna zmiana, która właśnie weszła w życie we Francji. Wraz z początkiem stycznia 2022 roku w kraju tym poważnie ograniczono możliwość stosowania plastikowych opakowań. Owoce i warzywa, z wyjątkiem tych najbardziej delikatnych, muszą być pakowane w materiały, które można poddać recyklingowi. W plastik nie można już także pakować gazet i magazynów. Francuski rząd ocenia, że w ten sposób kraj ograniczy wykorzystanie plastikowych opakowań o prawie 1 mld sztuk rocznie.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.