Z taniego prądu wyprodukowanemu dzięki odnawialnemu źródłu, jakim jest słońce, korzystają przede wszystkim mieszkańcy domów jednorodzinnych. Jednak wysokie rachunki za prąd dosięgają też przedsiębiorców. Czy oni zatem też mogą skorzystać na zielonej transformacji?
Panele fotowoltaiczne najczęściej montowane są na dachach, gdzie wykorzystywana jest wolna połać najbardziej nasłoneczniona. Duże instalacje PV mogą być też postawione na gruncie pod odpowiednim kątem, gwarantującym najwyższą wydajność.
Fotowoltaika – wydatek czy inwestycja?
Instalacja fotowoltaiczna to z pewnością inwestycja na długie lata, ponieważ sprawne panele są w stanie produkować dla nas prąd przez 25 do nawet 30 lat. Panele fotowoltaiczne pozwalają generować oszczędności przede wszystkim w rachunkach za prąd, a dobra instalacja z pewnego źródła zapewni nam gwarantowany zwrot inwestycji nawet po kilku latach. Ich wysokość zależy od tego, ile prądu z fotowoltaiki zużyjemy na bieżąco (autokonsumcja) i… jaka będzie pogoda w danym roku.
Powszechnie wiadomo, że fotowoltaika produkuje prąd ze słońca. Przy pochmurnych dniach czy w nocy, musimy mimo wszystko pobierać prąd z sieci. Jednak w słoneczne dni na bieżąco jesteśmy w stanie zużyć i tak zaledwie ok. 30 proc. prądu wyprodukowane przez fotowoltaikę. Reszta zostaje wysyłana do sieci, skąd odbieramy ją w razie takiej potrzeby, w odrobinie pomniejszonej ilości. Tak przynajmniej ma każdy obecny posiadacz fotowoltaiki. Natomiast w myśl nowego systemu (net billingu), który zostanie wprowadzony od kwietnia 2022 r., niezużyty prąd z fotowoltaiki będziemy sprzedawać do sieci (to dodatkowy zarobek), a w razie zapotrzebowania na prąd kupimy go od zakładu elektroenergetycznego po cenie rynkowej.
Co istotne, bez znaczenia, który sposób rozliczania nas dotyczy, nasze pieniądze, o ile zostaną wydatkowane na dobrej jakości instalację fotowoltaiczną, wrócą do nas z czasem w postaci niższych rachunków za prąd.
Fotowoltaika dla firm w praktyce
Gospodarstwa domowe zazwyczaj mają mniejsze zapotrzebowanie na prąd niż nawet niewielkie zakłady produkcyjne. Tak więc firmy, które decydują się na fotowoltaikę muszą skonsultować większe instalacje. Instalację fotowoltaiczną to koszt dla firmy, a więc można ją odliczyć sobie od podatku, a także sfinansować dzięki korzystnym warunkom leasingowym dla zielonej energii. W myśl tego, co zostało napisane wcześniej, inwestycja w fotowoltaikę dla firmy zwróci się w podobnym, a nawet krótszym czasie od prywatnego posiadacza modułów PV. Skąd to wiadomo?
Schemat jest taki, że wtedy, gdy słońce najmocniej świeci, czyli w godzinie 11.00-13.00 i jest największa produkcja energii elektrycznej z fotowoltaiki, to przedsiębiorstwa pracują na pełnych obrotach. Tym samy zużywają więcej energii ze słońca, czyli tego darmowego prądu – mówi Michał Kitkowski, współzałożyciel firmy SunSol z Gdańska, jednej z pierwszych firm z branży fotowoltaicznej w Polsce. – Po południu natomiast, gdy słońce jest nisko lub już zachodzi i fotowoltaika nie pracuje, zwiększa się poziom zapotrzebowania na prąd w gospodarstwach domowych, natomiast w przedsiębiorstwach może być on równy lub mniejszy niż w ciągu dnia (jeśli np. pracują jednozmianowo) – wyjaśnia Kitkowski.
Fotowoltaika dla firmy to zabezpieczenie na przyszłość
Wiadomym jest, że koszt energii elektrycznej w Polsce będzie z roku na rok coraz wyższy. Ma to związek przede wszystkim z rosnącymi kosztami za uprawnienia do transmisji CO2 do atmosfery. Powietrze jest coraz bardziej zanieczyszczane przez elektrociepłownie wykorzystujące ogromne ilości węgla do produkcji prądu. Cena, jaką płacimy za to, by mieć prąd w swoim domu nie jest więc liczona tylko w złotówkach, a również jest to koszt, jaki ponosi nasza planeta.
Inwestycja w fotowoltaikę to niezależność od wzrastających cen energii oraz cegiełka dołożona do ochrony klimatu. Przedsiębiorstwa mogą na tego typu instalacji sporo zyskać. Po pierwsze dlatego, że zmniejszą swoje rachunki za zużycie prądu. Po drugie, ponieważ ich firmy zmniejszą swój ślad węglowy, czego weryfikowanie już dziś jest powszechną praktyką u naszych zachodnich sąsiadów.
Kolejnym powodem, dla którego jako przedsiębiorca nie zastanawiałbym się dłużej czy inwestować w fotowoltaikę, to zabezpieczenie firmy przed startami, jakie mogą wywołać tzw. „blackouty”, czyli przerwy w dostawie prądu. Przy obecnie mocno przeciążonych sieciach za kilka lata możemy spodziewać się coraz częstszych przerw w dostawach prądu. Tak więc fotowoltaika z odpowiednio dobranymi komponentami zabezpieczającymi, np. magazynami energii pozwoli przedsiębiorcom spać spokojnie przez najbliższych wiele lat – podsumowuje Kitkowski, ekspert z firmy Sunsol.
Instalacja fotowoltaiczna dla firmy to więc rozwiązanie, o którym warto pomyśleć już dziś. Doradcy energetyczni z SunSol bezpłatnie i bez zobowiązań przygotują analizę i audyt energetyczny dla każdej firmy, która zastanawia się nad taką instalacją fotowoltaiczną.
Artykuł sponsorowany
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.