Energa-Operator zamontuje pół miliona zdalnych liczników

Liczniki do zdalnego odczytu mają z czasem pojawić się u wszystkich klientów operatora

Materiały prasowe

Energa-Operator informuje o rozstrzygnięciu postępowania zakupowego, obejmującego dostawy blisko pół miliona liczników zdalnego odczytu. Z takich urządzeń korzysta obecnie blisko 1,5 mln odbiorców przyłączonych do zarządzanej przez operatora sieci energetycznej.

Zdalne opomiarowanie stanowi integralny element inteligentnych sieci energetycznych. Jest również ważnym filarem transformacji energetycznej, bez którego wprowadzanie nowych rozwiązań, związanych np. ze zwiększaniem elastyczności sieci, nie będzie w pełni możliwe. ENERGA-OPERATOR przywiązuje ogromną wagę do sprawnego wdrażania inteligentnych liczników. Już teraz korzysta z nich blisko połowa odbiorców przyłączonych do naszej sieci, a w najbliższych latach planujemy zamontować inteligentne urządzenia pomiarowe u wszystkich naszych klientów – podkreśla Krzysztof Bortkiewicz, Wiceprezes Zarządu ENERGA-OPERATOR.

Nowe liczniki, które wkrótce trafią do klientów operatora to liczniki dwukierunkowe, przystosowane również do potrzeb prosumentów korzystających z mikroinstalacji OZE. Posiadają one – jak czytamy w komunikacie – szereg funkcjonalności.

Przesyłają dane za pomocą linii energetycznej (PLC), jak również, w przypadku wyposażenia w modem komunikacji zastępczej, przy wykorzystaniu sieci GSM. Urządzenia same potrafią określić najlepszy sposób przekazywania informacji na dany moment oraz dokonać przełączenia fazy, na której ma być przesyłany sygnał z użyciem PLC, celem poprawy jego jakości. Zastosowanie dodatkowego modemu GSM pozwala na użytkowanie liczników w miejscach, w których nie ma jeszcze odpowiedniej infrastruktury, niezbędnej do przesyłania danych za pomocą linii energetycznych – informuje operator.

Inteligentne urządzenia umożliwiają dokonywanie pomiaru w czasie rzeczywistym, eliminując tym samym ryzyko ewentualnych błędów odczytowych. Pozwalają m.in. na wykonywanie dokładnej analizy parametrów jakościowych przesyłanej energii, a także zdalną realizację niektórych usług, takich jak zmiana grupy taryfowej, w przypadku zmiany umowy przez odbiorcę. Powiadamiają również operatora o błędach technicznych, takich jak brak napięcia, bez konieczności interwencji ze strony odbiorcy. Ich zastosowanie umożliwi precyzyjne określenie klientów dotkniętych ewentualną awarią, ułatwiając tym samym szybsze przywrócenie dostaw energii elektrycznej.

Zdalne liczniki dla wszystkich klientów?

Co istotne, zdalne liczniki dają też możliwość bieżącego monitorowania i lepszego zarządzania zużyciem energii. Za pomocą specjalnego portalu lub mobilnej aplikacji „Mój licznik”, odbiorcy z nich korzystający, mogą przeprowadzić szczegółową analizę poboru energii w wybranych okresach (dzień, miesiąc lub rok), a także przeprowadzić symulację kosztów dla poszczególnych grup taryfowych przy użyciu cen wybranego sprzedawcy.

W przyszłości zdalne liczniki mają również pozwolić na udział odbiorców i prosumentów, w tworzącym się rynku usług związanych z elastycznością sieci.

Montaż liczników ma rozpocząć się w przyszłym roku.

Energa-Operator to krajowy lider pod względem liczby zamontowanych zdalnych liczników. Z takiego pomiaru korzysta już ponad 1,4 mln odbiorców przyłączonych do zarządzanej przez operatora sieci, a za sprawą podpisanych ostatnio umów, będzie ich niemal 2 mln. Spółka planuje zapewnienie zdalnego pomiaru wszystkim swoim klientom. Ma to nastąpić w ciągu najbliższych kilku lat.

 

Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.

Exit mobile version