Firmy Eleport i Bolt wybudują w Polsce do 2025 roku 300 stacji ładowania. Eleport to debiutująca na polskim rynku firma technologiczna. Poza granicami naszego kraju posiada ponad 100 000 własnych i partnerskich punktów ładowania. Teraz dzięki współpracy z Boltem, ma stworzyć sieć stacji ładowania również na polskim rynku.
Bolt intensywnie działa na rynku elektromobilności
Misją Bolta jest wspieranie budowy lepszych miast, tworzonych z myślą o ich mieszkańcach. Dzięki zwiększaniu dostępności sieci ładowarek do samochodów elektrycznych przyspieszymy przechodzenie na alternatywne środki transportu o niskiej i zerowej emisji dwutlenku węgla – powiedział Paweł Kuncicki, Country Manager Bolt w Polsce.
Stacje ładowania od Eleport i Bolt – powstaną zarówno pojedyncze stacje, jak i huby ładowania
Eleport zapowiedział, że w ciągu najbliższych trzech lat uruchomi co najmniej 300 nowoczesnych stacji ładowania AC oraz DC. W zależności od lokalizacji, uruchamiane będą zarówno pojedyncze stacje, jak również huby ładowania. Jak zapowiedziała firma Eleport jej stacje ładowania mają korzystać wyłącznie z energii ze źródeł odnawialnych. Stanie się tak pod warunkiem, że będzie to technicznie możliwe.
Przeczytaj także: Stacje ładowania na słupie oświetleniowym
Zależy nam na przyśpieszeniu procesu budowy wydajnej i przyjaznej sieci ładowania zwłaszcza teraz, kiedy sytuacja na rynku paliw tradycyjnych jest niepewna. Coraz wyższe ceny ropy i fakt, że jest ona importowana głównie ze wschodu powodują, że coraz więcej argumentów przemawia na korzyść samochodów elektrycznych. Rozwój zeroemisyjnego transportu wymaga jednak rozwoju jakościowej infrastruktury ładowania. Rynek infrastruktury w Polsce dopiero nabiera rozpędu. Chcemy stać się częścią elektromobilnej rewolucji. Wsparcie ze strony Bolt i rozwój elektrycznego carsharingu pozwolą także na dalszą popularyzację zeroemisyjnego transportu i nowej mobilności – powiedział Janusz Grądzki, CEO Eleport w Polsce.
Liczba elektryków w Polsce wzrośnie 14-krotnie
Jak prognozuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych flota samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce a w ciągu najbliższych trzech lat wzrosnąć 14-krotnie. Zwiększy się zatem z 20 tys. do 290 tys. Udział pojazdów zeroemisyjnych w sprzedaży wszystkich nowych pojazdów osobowych może natomiast przekroczyć 10% już w 2024 r.
Przeczytaj także: Prognozy dla elektromobilności w Polsce – WYWIAD
W 2021 r. łączna liczba ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce powiększyła się wprawdzie o 42%, lecz rynek zeroemisyjnych pojazdów rozwija się w dużo szybszym tempie. Konieczna jest dynamiczna rozbudowa ogólnodostępnej infrastruktury ładowania praktycznie w każdym segmencie. Wszystko, jeśli chcemy obserwować dynamiczny rozwój rynku, zamiast kolejek do ogólnodostępnych ładowarek. Obserwujemy duże zainteresowanie rozwojem stacji na sieci TEN-T. Niestety odwrotnie proporcjonalne jest tempo powstania infrastruktury w miastach. Zaczynamy tracić dystans nie tylko do miast w Europie Zachodniej, lecz także w naszym regionie Europy Środkowo – Wschodniej. Potencjał tego rynku jest ogromny. Czas jednak na konkretne działania, zarówno w segmencie stacji AC, jak też DC – pojedynczych i hubów – powiedział Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Eleport skupi się w pierwszej kolejności na samorządach
Jak zapowiada firma Eleport, w pierwszej kolejności zamierza skupić się na rozwoju infrastruktury w samorządach.
Przeczytaj także: Volvo ładuje elektryki bezprzewodowo
Cele dotyczące ilości ogólnodostępnych punktów ładowania określone w ustawie o elektromobilności w większości przypadków nie zostały osiągnięte. A warto dodać, że cele te – patrząc zwłaszcza z perspektywy 2022 roku – zostały zaproponowane na bardzo niskim poziomie. Mamy dużo do nadrobienia w tym obszarze i na nim się zamierzamy skupić. Chcemy rozwijać ogólnodostępną infrastrukturę zarówno korzystając z lokalizacji miejskich, jak również prywatnych. Infrastrukturę będziemy starać się dopasowywać do potrzeb rynku. Planujemy rozwijać zatem zarówno stacje AC, jak również DC o mocy powyżej 150kW funkcjonującej w ramach hubów ładowania. Cena usługi ładowania zostanie zaproponowana na poziomie konkurencyjnym wobec obecnej oferty rynkowej – mówi Janusz Grądzki.
Kto buduje zespół Eleport?
Do zespołu Eleport dołączyły w Polsce osoby, posiadające doświadczenie w realizacji projektów z obszaru elektromobilności oraz carsharingu. Janusz Grądzki pełni rolę Chief Revenue Officer (CRO) w strukturach globalnych, oraz jest Prezesem Eleport w Polsce. Kacper Zachariasz oraz Michał Kaniowski opowiadają za obszar wdrożeniowy. Za marketing i komunikację odpowiada Kasia Panek. Zespoł Eleport w kolejnych miesiącach będzie się rozbudowywał.
Bolt to europejska aplikacja, której używa przeszło 100 milionów klientów z ponad 400 miast w 45 krajach w Europie i Afryce. Firma promuje współdzieloną mobilność, w tym przewozy, car-sharing i wypożyczalnię hulajnóg oraz dostawę jedzenia i artykułów spożywczych. Zajmuje się przede wszystkim budową nowoczesnej i inteligentnej infrastruktury do ładowania aut elektrycznych. Eleport jest przede wszystkim operatorem ogólnodostępnych stacji i dostawcą usługi ładowania.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.