Rozwiązania ekologiczne w obiektach handlowych i, szerzej, zrównoważony rozwój, mają również wymiar ekonomiczny. Czynniki pozafinansowe z obszaru ESG są już bowiem brane pod uwagę przy wycenie nieruchomości komercyjnej – mówi w rozmowie z Ekobiznes Magdalena Gibney, Head of Operations Multi Poland, polskiego oddziału Multi Corporation, czołowej europejskiej firmy zarządzania aktywami nieruchomości.
Radosław Święcki: Pod koniec ubiegłego roku w Global Real Estate Sustainability Benchmark (GRESB) zostali państwo docenieni za inicjatywy ESG. Za podejmowane działania Multi Corporation otrzymało 4-gwiazdkową ocenę i zdobyło o 17 punktów więcej niż w ubiegłym roku. Które z podjętych inicjatywy były najistotniejsze?
Magdalena Gibney: Zacznę od tego, że to wyróżnienie ogromnie nas cieszy, ponieważ dowodzi słuszności podjętych przez nas inwestycji i postępów, jakie poczyniliśmy w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Staramy się osiągnąć długoterminową zrównoważoną wartość dla klientów instytucjonalnych. Spośród inicjatyw z obszaru ESG, które podjęliśmy w ostatnim czasie, kluczowe znaczenie miała z pewnością decyzja o pozyskaniu zielonej energii dla większości naszych inwestycji w całej Europie.
W Polsce wszystkie zarządzane przez nas obiekty są już zaopatrywane wyłącznie w energię elektryczną o gwarantowanym pochodzeniu ze źródeł ekologicznych. Wprowadziliśmy również do umów najmu tzw. klauzule green lease.
Do podniesienia oceny GRESB przyczyniła się także, przeprowadzona przez niezależnych audytorów, pozytywna weryfikacja danych środowiskowych w raporcie złożonym przez nas za 2020 rok.
Zobacz też: Multi docenione za inicjatywy ESG
„Eliminujemy papierową dokumentację i korespondencję”
Uzyskali państwo 86 punktów, podczas gdy średnia dla rynku to 82. Jakie inicjatywy planuje Multi w tym roku, aby ten wynik jeszcze poprawić?
Od kilku lat nasza strategia jest zgodna z Agendą na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 ONZ. Dlatego łączymy zmniejszanie wpływu zarządzanych nieruchomości na otoczenie i środowisko w taki sposób, by jednocześnie zapewnić ich właścicielom zrównoważony wzrost wartości tych obiektów. Osiągnięciu tego celu służy na przykład szeroka cyfryzacja procesów.
Tam, gdzie to możliwe, eliminujemy papierową dokumentację i korespondencję, zastępując ją elektronicznym odpowiednikiem. Wprowadzamy aplikacje elektroniczne dla wszystkich: pracowników, najemców i klientów.
Korzystamy również z rozwiązań tzw. inteligentnego budynku, np. instalując czujniki zużycia energii pozwalające identyfikować potencjalne źródła oszczędności. Nieodmiennie od wielu lat poszukujemy też nowoczesnych metod modernizacji obiektów, tak by były one neutralne dla środowiska. Mamy w tym zakresie istotną przewagę nad konkurencją – własny zespół architektów TTDesign, co pozwala nam działać szybko i skutecznie. Przykładami wypracowanych przez nas standardowych rozwiązań są m.in. folie izolacyjne, wymiana źródeł oświetlenia czy modernizacje w zakresie technologii grzewczych. Innym obszarem jest segregacja odpadów, która choć wydaje się standardowym rozwiązaniem, to przykładamy do niej dużą wagę. Stopniowo wprowadzamy również jako standard stosowanie w naszych obiektach tylko tych środków czystości, które mają niską szkodliwość dla środowiska.
Jakie korzyści daje firmom wprowadzanie ekoinicjatyw?
Z pewnością wpływa to pozytywnie na współpracę z partnerami oraz na relacje z klientami. Świadomość rośnie, a wraz z nią stawiane przedsiębiorcom wymagania.
Ale od niedawna rozwiązania ekologiczne i, szerzej, zrównoważony rozwój mają również wymiar ekonomiczny. Czynniki pozafinansowe z obszaru ESG są już bowiem brane pod uwagę przy wycenie nieruchomości komercyjnej.
Dlatego nasz program „driving value” kładzie nacisk na identyfikowanie możliwości minimalizacji wpływu na środowisko oraz budowanie silnych relacji w lokalnych społecznościach, przy jednoczesnym zachowaniu wzrostowych wskaźników dla właścicieli zarządzanych aktywów. Nie da się dziś prowadzić działań na szeroką, międzynarodową skalę bez poczucia odpowiedzialności za środowisko naturalne i klimat. Zrozumienie wpływu działań firmy na otoczenie otwiera też sposób myślenia o naszych inwestycjach. Odpowiedzialne decyzje prowadzą do powstania przyjaznych, a więc zachęcających do odwiedzin, centrów handlowych. Myślenie ekologiczne wpływa bowiem także na lokalną społeczność i pozwala zacieśniać relacje z nią. Spodziewamy się, że dzięki temu zarządzane przez nas nieruchomości będą bardziej wartościowe dla ich lokalnych rynków, a tym samym dla inwestorów.
„Klienci oczekują od nas poczucia odpowiedzialności”
Wspomniała pani o klientach. Jak oni w ogóle reagują na podejmowane przez państwa ekoinicjatywy?
Klienci, a więc zarówno właściciele centrów handlowych powierzonych nam w zarządzanie, jak i konsumenci odwiedzający te obiekty, wręcz oczekują od nas poczucia odpowiedzialności za wpływ na otoczenie. To zadanie, któremu każdy duży zarządca musi dziś sprostać. Na szczęście ludzie, którzy tworzą nasz zespół, potrafią odpowiedzieć na te wyzwania. Dzięki ich zaangażowaniu i inicjatywie wdrożyliśmy wiele procesów, które pozwalają rozwijać nasze inwestycje zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. I klienci to odczuwają.
Zmiany przekładają się na większą liczbę odwiedzin w naszych centrach handlowych, a to najlepszy wyznacznik powodzenia w naszej branży.
Nie spoczywamy jednak na laurach i już opracowujemy kolejne mapy drogowe dotyczące m.in. zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.
Plany na 2022 r.
Jakie jeszcze macie państwo plany na ten rok?
Zamierzamy również m.in. kłaść większy nacisk na najemców oferujących rozwiązania ekologiczne, takie jak torby papierowe na zakupy odzieżowe lub w strefie gastronomicznej, gdzie naszym obowiązkiem jest ograniczenie używania plastiku i korzystanie z naczyń pozyskanych z recyklingu, by przyczynić się do realizacji Europejskiego Zielonego Ładu. Wspólnie z najemcami organizujemy akcje informacyjne dotyczące m.in. zrównoważonej mody. Dla przykładu w jednym z zarządzanych przez nas centrów handlowych wykonaliśmy torby wielokrotnego użytku z banerów reklamowych. Dzięki temu wsparliśmy lokalną społeczność, oferując dodatkową pracę, a torby przekazaliśmy klientom, którzy mogą je wykorzystać podczas zakupów i tym samym zrezygnować z „jednorazówek”.
Przeczytaj także: Ekologia – co to?
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.