Na sześciu przystankach tramwajowych w Warszawie pojawiły się e-papierowe rozkłady jazdy. Są podłączone do zaawansowanego systemu prognozującego, kiedy przyjedzie tramwaj. Rozkłady jazdy online na razie przechodzą fazę testowania.
Tramwaje Warszawskie wraz z Zarządem Transportu Miejskiego zainstalowały e-papierowe rozkłady jazdy na sześciu przystankach tramwajowych w stolicy.
Pierwsze dwa zostały zamontowane na przystankach przy Muzeum Powstania Warszawskiego we wrześniu. Następnie dołączyły do nich przystanki przy placu A. Zawiszy, a także przy stacji Metro Marymont i przy Dworcu Gdańskim.
Przeczytaj także: Czym jest elektromobilność?
e-papierowy rozkład jazdy w dwóch częściach
Każdy e-papierowy rozkład jazdy składa się z dwóch części. Na pierwszej jest rozkład linii tramwajowych z godziną i minutą odjazdu kolejnego pojazdu. Przypomina zwykłą wydrukowaną kartkę, jaką widzimy od lat na przystankach. Z kolei na drugiej części pojawia się informacja, odnośnie tego za ile minut rzeczywiście przyjedzie kolejny tramwaj i w jakiej kolejności. Ta informacja będzie odświeżana co kilkanaście sekund.
Urząd miasta Warszawy podaje, że rozkłady jazdy wykorzystujące e-papier mogą być zmieniane niemal od ręki. Są one podłączone do sieci. Nie trzeba odwiedzać przystanków, naklejać i wymieniać wcześniej wydrukowanych kartek, co zajmuje czas i angażuje wielu pracowników.
Druga część tablicy, gdzie wyświetlają się kolejne odjazdy tramwajów w czasie rzeczywistym, jest zasilana danymi z GPS. Tramwaje Warszawskie mają system, który wykorzystuje informacje z satelitarnych nadajników umieszczonych w tramwajach. System przetwarza dane i dlatego można przewidzieć, za ile minut na przystanek podjedzie tramwaj. System informuje o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju, a dane można odczytać także w smartfonie.
Zobacz też: Warszawa organizuje warsztaty „Klimat na widelcu”
Oszczędność energii
Miasto zwraca uwagę, że e-papierowe rozkłady jazdy w odróżnieniu od tradycyjnych monitorów zużywają bardzo mało energii. Ich baterie wystarczają na pracę bez zasilania nawet przez siedem dni. Z racji tego, że nie świecą, w ogóle nie męczą wzroku. Ponadto, w nowych rozkładach jazdy nie ma reklam, gwałtownie zmieniających się obrazów, są one czystą informacją.
Rozkłady jazdy online na razie są w fazie testowania. Testy potrwają kilka miesięcy. Tramwajarze sprawdzą, jak działają wyświetlacze i system aktualizacji rozkładów. Wraz z Zarządem Transportu Miejskiego zweryfikują, co zmienia rezygnacja z tradycyjnych rozkładów, jak to wpływa na finanse i organizację pracy służb zajmujących się infrastrukturą przystankową.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.