Niemieccy pracownicy Volkswagena nie zjedzą już słynnej firmowej kiełbasy na obiad. A przynajmniej nie zjedzą jej w tradycyjnej wersji – mięsne currywurst zastąpi bowiem roślinny zamiennik. Wycofanie kiełbasy ze stołówki w centrali firmy to odpowiedź na prośby pracowników domagających się wegetariańskich dań w menu.
Volkswagen kojarzy się z samochodami, od blisko pół wieku produkuje też uwielbiane w Niemczech currywurst. Jest to marka kiełbas, wprowadzona na rynek w 1973 roku i produkowana w zakładzie w Wolfsburgu. Dziennie fabryka wytwarza blisko 20 tys. kiełbas, co daje ok. 1181 ton rocznie. Currywurst sprzedawana jest w stołówkach w niemieckich fabrykach, a także w supermarketach i na stadionach piłkarskich. Za darmo otrzymują je klienci Volkswagena. Kiełbasę tę produkuje się z wieprzowiny dostarczanej do fabryki trzy razy w tygodniu. Podaje się ją natomiast z frytkami i keczupem (również wytwarzanym przez Volkswagena).
Roślinne kiełbasy z logo VW
Niemiecki gigant motoryzacyjny zapowiada poszerzenie menu stołówki o kolejne dania wegetariańskie i wegańskie. Firma planuje wprowadzenie m.in. misek warzywnych, curry oraz dań makaronowych. W ramach wyjątku od czasu do czasu w jadłospisie pojawiać się będą dania rybne. Kiełbasy w wersji mięsnej będzie można zjeść w większości innych z 47 lokali gastronomicznych VW w Niemczech – w tym tych zlokalizowanych w fabrykach. Szefostwo Volkswagena już myśli jednak o stopniowym wprowadzaniu roślinnych zamienników w całym kraju.
Skąd taka zmiana menu? Volkswagen twierdzi, że w ten sposób przede wszystkim przychyliła się do próśb swoich pracowników. Znaczna ich część w ankietach wewnętrznych wielokrotnie postulowała wprowadzenie do menu stołówki dań bezmięsnych. Co więcej, pomysł ten wcześniej sprawdził się w zakładzie Volkswagena w Hanowerze – tamtejsi pracownicy z zadowoleniem powitali roślinne menu.
Dwa w jednym: dobro pracowników i ochrona przyrody
Dla Volkswagena nie bez znaczenia były także kwestie ekologiczne. Firma zdaje sobie sprawę, że spożywanie mniejszej ilości mięsa tygodniowo pomaga środowisku, istotnie zmniejsza bowiem ślad węglowy. Jego powstawanie związane jest przede wszystkim z emisją gazów cieplarnianych podczas produkcji. Wyeliminowanie mięsa i produktów mlecznych z codziennej diety może zmniejszyć ślad węglowy człowieka nawet o dwie trzecie.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.