- Audi zasili silniki V6 paliwem odnawialnym
- Jest to krok ku osiągnięciu neutralności klimatycznej
- Paliwa odnawialne umożliwiają eksploatację silników spalinowych w sposób bardziej przyjazny dla klimatu
Podobnie jak cała Grupa Volkswagen, Audi realizuje wizję mobilności neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla. Marka chce osiągnąć neutralność klimatyczną netto do roku 2050. W tym celu Audi zatwierdza dopuszczenie wielu silników wysokoprężnych V6 do zasilania paliwem odnawialnym. Skupia się przede wszystkim na pojazdach z napędem elektrycznym, ale podnosi też ekologiczność swoich silników spalinowych. Wiele z obecnych sześciocylindrowych silników wysokoprężnych Audi zostało ostatnio dopuszczonych do stosowania odnawialnego paliwa HVO.
Audi zasili silniki V6 paliwem odnawialnym HVO
Strategii 'Vorsprung 2030′ zawiera nasze jasno określone cele. Wszystkie nowe modele, wprowadzane przez nas na światowe rynki od roku 2026, będą wyłącznie elektryczne. W ten sposób wnosimy istotny wkład na drodze do mobilności neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla – mówi Oliver Hoffmann, szef rozwoju AUDI AG.
Równocześnie optymalizujemy naszą ofertę silników spalinowych pod kątem zwiększenia wydajności i obniżenia emisji. Jednym ze sposobów w jaki to czynimy, jest stworzenie niezbędnych podstaw technicznych do stosowania paliw odnawialnych, takich jak HVO. – dodaje.
Przeczytaj także: TYLKO U NAS: Jakie jest zainteresowanie dotacjami na stacje ładowania?
Paliwa odnawialne, lub jak się je czasem określa – reFuels, umożliwiają eksploatację silników spalinowych w sposób bardziej przyjazny dla klimatu. Są one skutecznym sposobem na odchodzenie od paliw kopalnych. Dotyczy to zarówno w perspektywy krótkoterminowej, jak i po roku 2033, kiedy to z taśmy produkcyjnej w Europie zjedzie ostatnie Audi z silnikiem spalinowym.
Grupa Volkswagen w trosce o środowisko
Modele Audi z silnikami wysokoprężnymi V6 o mocy do 210 kW (286 KM) włącznie, opuszczające fabryki koncernu od połowy lutego, gotowe są na tankowanie paliwem HVO zgodnym z europejską normą EN 15940. Hydrorafinowany olej roślinny (HVO) jest paliwem ekologicznym, które umożliwia redukcję emisji CO2 o 70-95%. Inaczej jest z olejem napędowym produkowanym z kopalnej ropy naftowej. Kolejną zaletą HVO jest jego znacznie wyższa wartość liczby cetanowej. Oznacza to bardziej wydajne i czystsze spalanie w porównaniu z konwencjonalnym olejem napędowym.
Ponieważ wartość liczby cetanowej HVO jest wyższa o około 30 procent, poprawia się jakość spalania w silnikach wysokoprężnych. Pozytywne efekty tego zjawiska są szczególnie widoczne podczas rozruchu zimnego silnika. Przed udzieleniem homologacji sprawdziliśmy wpływ HVO na poszczególne komponenty, osiągi i emisję spalin w określonych seriach walidacyjnych – mówi Matthias Schober, szef działu rozwoju układów napędowych V-TFSI, TDI i PHEV w Audi.
Jak powstają paliwa odnawialne, które zasilą silniki Audi?
Do produkcji HVO wykorzystuje się materiały odpadowe, takie jak odpadowy olej spożywczy lub pozostałości z rolnictwa. Poprzez dodanie wodoru (uwodornienie) oleje te przekształcają się w węglowodory alifatyczne. W ten sposób zmienia się właściwości olejów roślinnych, dzięki czemu nadają się one do stosowania w silnikach wysokoprężnych. Można je dodawać do konwencjonalnego oleju napędowego, zastępując składniki kopalne, lub stosować w postaci niezmieszanej jako stuprocentowo czyste paliwo.
HVO nazywa się również paliwem BTL (ang. biomass-to-liquid). Oprócz BTL istnieją jeszcze inne metody wytwarzania syntetycznych paliw, takie jak GTL (ang. gas-to-liquid) i PTL (ang. power-to-liquid). Te ostatnie uzyskuje się również w sposób zrównoważony z odnawialnej energii elektrycznej, wody i CO2 z atmosfery. Jako rzeczownik zbiorczy dla tych paliw, stosuje się termin XTL (ang. X-to-liquid), gdzie „X” oznacza oryginalny komponent. Dystrybutory zawierające te paliwa posiadają odpowiednie oznaczenie tym symbolem. Zatwierdzone modele Audi mają naklejkę XTL w korku zbiornika paliwa.
Przeczytaj także: Audi e-tron GT najlepszym elektrykiem klasy wyższej
Wszystkie silniki wysokoprężne V6 o mocy do 210 kW (286 KM) włącznie, w seriach modelowych A4, A5, A6, A7, A8, Q7 i Q8, produkowane od połowy lutego 2022 r., gotowe są na zasilanie paliwem HVO. Na początku marca do oferty HVO wejdzie model Q5. Latem A6 allroad w wersji rozwijającej moc do 180 kW (245 KM).
Paliwo HVO zatwierdzone dla czterocylindrowych silników wysokoprężnych w Audi
Ponadto, HVO zostało zatwierdzone w Europie dla czterocylindrowych silników wysokoprężnych w Audi, które są budowane od czerwca 2021 roku. W modelach bazujących na modułowej platformie dla pojazdów z silnikiem montowanym wzdłużnie, silniki R4 TDI w seriach A4, A5, A6, A7 i Q5 są w Szwecji, Danii i we Włoszech przystosowane do HVO od połowy ubiegłego roku, ponieważ w tych krajach zapotrzebowanie rynku było do tej pory największe.
Przeczytaj także: Jaki zasięg gwarantuje Toyocie dach solarny?
Olej napędowy HVO jest już dostępny na ponad 600 stacjach paliw w Europie. Większość z nich znajdujemy w Skandynawii, gdzie wymagania środowiskowe są szczególnie surowe. W Niemczech obecnie tylko kilka stacji oferuje olej napędowy HVO, mimo to trend ten zmierza w dobrym kierunku. Powodem tego jest fakt, że norma paliwowa EN 15940 nie widnieje jeszcze włączona do niemieckich przepisów dotyczących jakości paliw.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.