Edukacja klientów i działania własne – to recepta Auchan na problem marnowania żywności. Sieć prowadzi kampanie mające na celu zmianę zachowań po stronie konsumenta, równocześnie jednak przeciwdziała problemowi w całym łańcuchu wartości. „Skuteczna walka z marnotrawstwem żywności powinna uwzględnić te etapy, w których straty są największe” – mówi Dorota Patejko, dyrektor Komunikacji i CSR w Auchan Retail Polska.
Blanka Dżugaj: Czy odpowiedzialność za niemarnowanie żywności powinni ponosić tylko konsumenci, czy sklepy również powinny zostać nią obarczone?
Dorota Patejko, dyrektor Komunikacji i CSR w Auchan Retail Polska: Najwięcej żywności marnuje się w gospodarstwach domowych (53 proc.), przetwórstwie (19 proc.), gastronomii (12 proc.), produkcji (11 proc.). Handel to zaledwie 5 proc. całkowitych strat (dane FAO 2012). Skuteczna walka z marnotrawstwem żywności powinna uwzględnić te etapy, w których straty są największe. Np. zachęty do budowania projektów gospodarki o obiegu zamkniętym, w ramach których pozostałości produkcji żywności są np. przekształcane w bioopakowania, czy zawracane do obiegu w inny sposób. Dodatkową pomocą mogłaby być legislacja pozwalająca przekazywać żywność po terminie Najlepiej spożyć, która nadaje się do spożycia, w krótkim odcinku czasu po tej dacie, zdefiniowanym jako bezpieczny dla danego produktu. Takiej żywności nie można byłoby już sprzedać, ale nadal można byłoby przekazać OPP, które mogłyby ją zagospodarowywać.
Jak prawidłowo odczytywać oznaczenia
Auchan prowadziło dwa programy na rzecz niemarnowania żywności: „nie marnujemy – ratujemy” i „Oznaczenie ma znaczenie”. Na czym one polegały?
Auchan od lat działa na rzecz niemarnowania żywności i prowadzi wiele aktywności w duchu zero waste. Sieć podejmuje szereg działań mających na celu zmianę zachowań po stronie konsumenta. W każdym sklepie Auchan znajduje się specjalna strefa oznaczona logo „Nie marnujemy-ratujemy!” dla żywności z krótkim terminem, która jest oferowana jest konsumentom z 50 proc. rabatem.
Kontynuacją tych działań jest zrealizowana przez Auchan wspólnie z Federacją Polskich Banków Żywnościowych kampania edukacyjna „Oznaczenie ma znaczenie”, której celem jest ograniczenie ilości marnowanego jedzenia poprzez edukację konsumentów w zakresie prawidłowego odczytywania oznaczeń dotyczących przydatności do spożycia.
Koncepcja kampanii „Oznaczenie ma znaczenie” powstała w odpowiedzi na potwierdzone badaniami fakty – aż 53 proc. żywności marnuje się w gospodarstwach domowych, czego powodem często jest niewłaściwa interpretacja przez konsumentów oznaczeń przydatności do spożycia umieszczanych na produktach. Auchan chce zwiększyć świadomość swoich klientów w tym zakresie, edukując, że produkt oznaczony symbolem „najlepiej spożyć przed” można bezpiecznie spożyć także po wskazanym terminie, po uprzednim sprawdzeniu jego jakości. Inaczej rzecz ma się w przypadku oznaczenia „należy spożyć do” – wskazana na opakowaniu data mówi o końcu przydatności produktu do spożycia. Opracowane w ramach kampanii grafiki w intuicyjny sposób ilustrują różnice pomiędzy oznaczeniami – dla określenia najlepiej spożyć przed wybrany został symbol PLAY, natomiast należy spożyć do symbolizuje znak STOP. Do zobrazowania obu oznaczeń wykorzystane zostały zdjęcia produktów spożywczych, tak by dzięki skojarzeniom łatwiej zapadały w pamięć.
Przeczytaj także: Ekologiczne działania Auchan
Dla natury i dla ludzi
Jaki był ich efekt?
Realizując projekty na rzecz niemarnowania żywności Auchan nie tylko zapobiega jej marnowaniu, ale także pomaga najbardziej potrzebującym. Współpraca z Federacją Polskich Banków Żywności realizowana jest we wszystkich sklepach sieci.
W pierwszym roku po wejściu w życie ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności (2020) Auchan przekazało Bankom Żywności 1 245 013 kg żywności o wartości 9 202 962 zł, co zapewniło 2 940 026 posiłków. Żywność przekazywana jest z co najmniej dwudniowym terminem, co zapewnia bezpieczną redystrybucję. W 2021 roku przekazaliśmy 1 350 224 kg żywności, co w przeliczeniu na posiłki daje 2 700 446 posiłków.
Od grudnia 2020 roku jej użytkownicy aplikacji To Good To Go mogą zamawiać w Auchan specjalne paczki, w których każdego dnia znajdują się pełnowartościowe i atrakcyjne cenowo produkty o krótkich terminach przydatności. W tej chwili projekt działa w 28 lokalizacjach na terenie Warszawy oraz Częstochowy, a w ofercie dla klientów oferujemy następujące rodzaje paczek : Mix Spożywczy, Zieleniak, Pieczywo i Ciasta, Wege Mix, Bistro.
Strefy „Nie marnujemy – ratujemy!” znajdują się w każdym sklepie sieci Auchan. Klienci znajdą tam produkty z krótkim terminem ważności po obniżonych cenach.
Z jakimi organizacjami współpracujecie Państwo w ramach przeciwdziałania marnowaniu żywności?
Firma Auchan podpisała umowę na przekazywanie żywności z Federacją Polskich Banków Żywności. Podpisane porozumienie obejmuje wszystkie sklepy sieci.
Nadwyżki produktów żywnościowych przekazywane są od 2014 roku do Banków Żywności w całej Polsce. Ten proces, zapoczątkowany został w Warszawie w sklepie Auchan Łomianki, a obecnie obejmuje wszystkie sklepy sieci oraz Auchan Direct.
W zakresie działań na rzecz niemarnowania żywności ważną inicjatywą jest zainicjowane w grudniu 2020 r. partnerstwo z aplikacją To Good To Go, które rozwija się dynamicznie i działa już w ponad 20 sklepach.
Nie marnujemy- ratujemy
Auchan przeciwdziała marnotrawstwu żywności w całym łańcuchu dostaw. W jaki sposób?
Warto podkreślić, że oprócz działań mających na celu zmianę zachowań po stronie konsumenta, jak w przypadku wymienionej wyżej kampanii, Auchan równocześnie przeciwdziała marnotrawstwu żywności w całym łańcuchu wartości, dostosowując zamówienia do sprzedaży i rygorystycznie kontrolując warunki dostaw oraz daty przydatności produktów na półce.
Dużo uwagi poświęcacie Państwo produktom z krótkim terminem ważności. W jaki sposób staracie się nie dopuścić, by wylądowały one w kontenerze na śmieci?
Produkty z krótkim terminem ważności trafiają na specjalną półkę Nie marnujemy- ratujemy! Każdy z tych produktów zostaje objęty specjalną zniżką, która może sięgać nawet do 50 proc. Jeśli nie zostanie sprzedany, na dzień przed końcem daty ważności trafia do Banków Żywności, które szybko potrafią zagospodarować taką żywność. Dodatkowo, krótki termin ważności produktu to zachęta do skorzystania z aplikacji Too Good To Go, czyli uratowania produktów przed zniszczeniem.
Jakie działania w tym zakresie planujecie Państwo w nowym roku?
Wszystkie powyższe działania będziemy kontynuować w 2022 roku.
Rozmawiała Blanka Dżugaj
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.