Amazon zmienia politykę gospodarowania odpadami. Nowe regulacje stanowią reakcję na śledztwo brytyjskiej telewizji, które ujawniło niespotykaną skalę marnotrawstwa w magazynach giganta e-commerce. Tygodniowo Amazon wyrzuca bowiem nawet 130 tys. dobrych jakościowo przedmiotów.
Zaczęło się w czerwcu tego roku. Dziennikarz brytyjskiego programu informacyjnego ITV News ujawnił wówczas, że Amazon odpowiedzialny jest za masowe niszczenie dobrych jakościowo produktów. Tylko w jednym magazynie koncernu, tygodniowo niszczy się bowiem 130 tys. przedmiotów – w znacznej części nowych i nieużywanych.
Nie kupione? Do zniszczenia
W Zjednoczonym Królestwie funkcjonują 24 magazyny Amazona. Reporter ITV News przeprowadził dziennikarskie śledztwo w placówce w szkockim mieście Dunfermline – na jego materiale wideo widać dziesiątki pudeł oznaczonych jako odpady do zniszczenia, a zawierających dobrej jakości przedmioty. Były wśród nich telewizory, laptopy, suszarki do włosów, książki, a nawet nie otwierane paczki maseczek przeciwko koronawirusowi. Dziennikarz ustalił, że przedmioty te albo nie zostały sprzedane, albo pochodzą ze zwrotów – jak zaznaczył w swoim materiale, znaczną ich część można było przeznaczyć na darowizny dla potrzebujących. Zamiast tego trafiły na wysypisko śmieci.
Skąd ta skala problemu? Gdy nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o…pieniądze. Amazon przechowuje w swych magazyn towary różnych producentów, których nie sprzedaje w swoim serwisie. Oczywiście pobiera za to opłaty. Oznacza to, że im dłużej towar pozostaje niesprzedany, tym więcej jego właściciel musi zapłacić Amazonowi. Dlatego też wielu kontrahentów woli pozbyć się zalegających przedmiotów niż ponosić koszty ich dalszego przechowywania.
Amazon się broni
Przedstawiciel koncernu podkreślił, że na sfilmowanym przez dziennikarza ITV News wysypisku działa centrum recyclingu, skala marnotrawstwa nie jest więc tak duża. Co więcej, priorytetem firmy ma być odsprzedaż, przekazywanie darowizn organizacjom charytatywnym lub recykling wszelkich niesprzedanych produktów. Na podstawie notatki wewnętrznej, udostępnionej przez anonimowego pracownika, dziennikarz ITV News ustalił jednak, że w ciągu jednego tygodnia kwietnia 124 tys. przedmiotów zostało przeznaczonych do zniszczenia, a tylko 28 tys. do przekazania w charakterze darowizny.
W sierpniu Amazon zapowiedział wdrożenie pilotażowych programów w ramach istniejącego już systemu darowizn Fulfillment by Amazon (FBA). Mają one rozwiązać problem niesprzedanych i zwróconych przez klientów produktów. Pierwszy z tych projektów, nazywany „FBA Liquidations”, zakłada, że kontrahenci Amazona sami będą mogli pozbywać się niesprzedanych produktów. Drugi, określany mianem „FBA Grade and Resell”, daje możliwość ponownej sprzedaży zwracanych przedmiotów zamiast utylizacji.
Firma podkreśliła też, że stale realizuje zobowiązanie do zrównoważonego rozwoju firmy. Jednym z jej celów jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla do 2040 roku.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.