Koniec z martwieniem się o zasięg – deklaruje Mercedes. Koncern zaprezentował dopuszczony do ruchu prototyp Vision EQXX. To samochód wykonany ze zrównoważonych materiałów i wyposażony w akumulator, który zużywa mniej niż 10 kWh energii elektrycznej na każde przejechane 100 km.
Mercedes-Benz nie jest pierwszą firmą, która opracowała samochód elektryczny będący w stanie przekroczyć granicę zasięgu 1 tys. km na jednym ładowaniu. Ubiegł go chiński producent Guangzhou Automobile Group, który jeszcze w listopadzie 2021 roku zaprezentował prototyp Aion LX Plus. Niemiecki koncern twierdzi jednak, że jego model jeszcze bardziej przesuwa granice efektywności. Vision EQXX oferuje większy zasięg, mniejsze zużycie energii oraz więcej luksusu i wygody. Efektywniejszy jest także sam proces projektowania samochodu. Czas prac skrócono bowiem dzięki zastosowaniu licznych cyfrowych narzędzi i wykorzystaniu opartego na oprogramowaniu podejścia.
Efektywność na zupełnie nowym poziomie
Zasięg 1 tys. km osiągnięto dzięki nowemu, przełomowemu zespołowi napędowi, który osiąga efektywność od akumulatora do kół na poziomie 95 proc. Oznacza to, że prawie cała energia elektryczna z akumulatora zasila koła, przy zaledwie pięciu procentach utraty energii. Dzięki połączeniu eksperckiego doświadczenia i myślenia rodem z Formuły 1, chemicy Mercedesa zajmujący się akumulatorami „wcisnęli” energię z EQS-a do rozmiarów samochodu kompaktowego. Akumulator Vision EQXX mieści prawie 100 kWh energii, ale ma o 50 proc. mniejszą objętość. Jest też o 30 proc. lżejszy niż pakiet stosowany w luksusowej limuzynie EQS.
Słowo „zasięg” brzmi banalnie, ale jest złożonym wyzwaniem technicznym. Najłatwiej umieścić w samochodzie większy akumulator. To jednak wiąże się z większą masą i rozmiarami i nie jest najlepszym podejściem. Również ze względu na wykorzystanie ograniczonych zasobów. Vision EQXX prezentuje wyniki niezwykłego wyzwania: wywindowaliśmy efektywność na zupełnie nowy poziom i zbadaliśmy nowe sposoby na zwiększenie zasięgu samochodu elektrycznego – mówi Joerg Bartels, wiceprezes Mercedes-Benz ds. inżynierii pojazdów i funkcji pojazdu.

Mercedes twierdzi, że jego Vision EQXX to elektryczny odpowiednik samochodu spalającego 1 litr paliwa na 100 km. Do pokonania 100 km zużywa bowiem mniej niż 10 kWh energii elektrycznej. W przeliczeniu na zużycie paliw kopalnych odpowiada to ok. 1/100 km. A oto kilka przykładów tego, na ile wystarczy 10 kWh energii w innych dziedzinach życia: praca suszarki do ubrań przez nieco ponad 3 godziny, używanie żelazka przez 5 godzin lub oglądanie 50-calowego telewizora LED przez 100 godzin.
Przeczytaj także: Mercedes ułatwia ładowanie samochodów elektrycznych
Układ elektryczny, który zasila wiele urządzeń pomocniczych Vision EQXX, dodatkową energię czerpie ze 117 ogniw słonecznych na dachu. Opracowano je we współpracy z Instytutem Fraunhofera ds. Systemów Energii Słonecznej ISE – największym europejskim instytutem badawczym z dziedziny energii słonecznej. W ciągu jednego dnia, dach może zwiększyć zasięg pojazdu na długich trasach nawet o 25 km.
Wegańska skóra i butelki PET
Opracowany w ciągu zaledwie 18 miesięcy prototyp został również zbudowany z materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów roślinnych w celu zmniejszenia ilości odpadów i śladu węglowego. Dla przykładu uchwyty drzwi są wykonane z włókna Biosteel® firmy AMsilk. Ta wysokowytrzymała, certyfikowana wegańska tkanina przypominająca jedwab pochodzi od wynalazcy włókien biofabrykowanych (identycznych z naturalnymi). Innym zrównoważonym materiałem zdobiącym wnętrze Vision EQXX jest MyloTM – sprawdzona alternatywa dla wegańskiej skóry, wykonana z grzybni. Posłużyła ona do wykończenia detali foteli. Wykładziny zostały w 100 proc. wyprodukowane z włókna bambusowego – naturalnego surowca, który oferuje niezwykle luksusowy wygląd. Te zrównoważone, innowacyjne materiały mają potencjał, by zastąpić stosowane obecnie produkty ropopochodne i te pochodzenia zwierzęcego.
Vision EQXX w dużym stopniu wykorzystuje też odpady z recyklingu, takie jak przetworzone butelki PET. Poza obiciem podłogi i paneli drzwi służą one do produkcji tkaniny DINAMICA® (w 38 proc. wykonanej z przetworzonych butelek PET), która pokrywa deskę rozdzielczą, górne elementy boczków drzwi i podsufitkę.
Ekobiznes.pl to specjalistyczny serwis informacyjny o ekologii w biznesie. Codziennie publikujemy najświeższe ekonewsy i autorskie wywiady z przedstawicielami świata nauki i biznesu. Znajdź nas na Linkedinie lub Facebooku, albo subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco z najciekawszymi ekoinformacjami.